dannewiberg
28-12-2018, 14:43
Hej!
Har en Yucca som i slutet på sommaren började få någon slags mjölaktig beläggning på bladen som sedan blir missfärgade och ser ut att vissna. De nya bladen ser friska ut i början men strax så börjar de också gulna och se väldigt tråkiga ut.
Eftersom bildfunktionen på forumet inte verkar fungera så har jag lagt bilderna på imgur.
Bilder på min YuccaAll hjälp vore uppskattad då jag inte har en aning om vad jag skall göra med stackarn!
johnny_j
28-12-2018, 15:53
Vad händer om:
1. Du klipper bort dessa blad?
2. Du sprayar med insektsmedel?
Gunilla T
28-12-2018, 16:33
Jag gissar på mjöldagg, en av få svampar som gynnas av torka och är mycket svår att få bort. Avlägsna alla vissna blad, de bär på smitta. Googla på åtgärder mot mjöldagg.
dannewiberg
16-06-2020, 07:38
Tänkte bara följa upp lite så här ett par år senare. Vi klippte bort alla blad, vilket hjälpte kortsiktigt, sedan blev det likadant igen. Därefter försökte vi med Kumulus DF, vilket fungerade bra efter ett par behandlingar där vi dränkte inte bara blad utan hela stammen. Detta fick ligga kvar så länge att bladen blev lite missfärgade under men nu är Yuckan glad igen, dock inte riktigt lika fin som innan vi klippte bort alla bladen. Nästa gång blir det behandling med Kumulus på en gång istället.
Gunilla T
16-06-2020, 08:50
Men så trevligt att din Yucca återhämtar sig och framförallt att du återkopplar resultatet
Inte så vanligt att någon som fått hjälp återkommer.