La Strega
för en massa år sen (skulle gissa på 6år?) så köpte jag en sån där 1,5meters yuccapalm, lyckades ta död på den men i krukan kom det upp en liten bebis som jag tog den å planterade i egen kruka. Har väl inte skött den så jättebra...den står fortfarande i samma kruka (10cm tror ja?) och det enda jag har gjort är att vattna den ibland.
men nu tykker jag den börjar bli så gänglig...den är väl ca 60-70cm hög, måste stå å hänga mot fönstret, alltså inge vidare stabil...=(
står i fönster utan sol gör den med...(har alltid gjort det)

vad ska jag göra med den? Hur ska man sköta en sån här palm igentligen?
maimiti
Tja, till en början är det nog dags att plantera om den i en större kruka som dels passar storleken på plantan och dels ger rötterna utrymme att växa. Lite mer ljus skulle nog inte heller skada. Kanske inte i gassande solsken, men så mycket ljus det går att ordna.
160kvm stort hus
Jag har planterat min jätte i en stor kruka. Tyvärr verkar det som om domhar en hängsida, för hur mycket jag än planterade den rak och stöttade så hängde den lite åt en sida.
Så pinne på sidan och stötta om du int eha tillräckligt stor och tung kruka att den inte ramlar.

MIn yucca älskar vatten så jag brukar duscha "honom" en gång i veckan.
Sen har jag en upp och nervänd pet flaska i jorden så han får dricka själv när han vill.

På sommaren åker han ut på balkongen och det verkar han stortrivas med.

Mitt tips till dig är att palntera din yucca i en större kruka, och duscha lite då och då.

MvhG
LillaTiger
Jag skulle föreslå att plantera om den till en större kruka. Då blir den lite
stabilare, dessutom får ju rötterna lite mer plats.

Den jag har tog farmor med hem från madeira, det var bara en stambit som
man satte i jord, den började växa. Den va också planterad i en liten
kruka och kunde knappt stå själv, men nu har den lite mer tyngd i krukan
efter att ha fått det lite större.

Annars ska den stå ljust, jag duschar den ibland när solen inte lyser på
den. Håll den något fuktig, absolut inte blöt. Lite näring ibland gör bara
väl. Vanlig krukväxtnäring går alldeles utmärkt.

Vet inte riktigt vad man kan skriva mer.. rolleyes.gif
LillaTiger
Småskrattar.. det va tydligen fler som tyckte som jag.. laugh.gif
La Strega
Tack för alla svar!

Så jag ska alltså plantera om den, stötta med pinne å duscha den ibland kort sagt?

Hur stor kruka? ska jag ta vanlig blomjord?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon