mabo07
Jag är nybliven villaägare och har ett barrtäd på tomten. Men vad är det för nåt? Den är ju granliknande till formen men kottarna ser mer ut som på en tall

http://forumbilder.se/I44L8/20190102-155706
Gossen Ruda
Eftersom det fällt barren nu på vintern borde det vara ett Lärkträd.
johnny_j
Det finns massor med appar som (försöker) identifiera växter av olika slag. Prova t.ex Plantsnap, iNaturalist och Bixby Vision.
mabo07
CITAT (Gossen Ruda @ 02-01-2019, 17:10) *
Eftersom det fällt barren nu på vintern borde det vara ett Lärkträd.

Stort tack. Det är det sannolikt.

CITAT (johnny_j @ 02-01-2019, 17:21) *
Det finns massor med appar som (försöker) identifiera växter av olika slag. Prova t.ex Plantsnap, iNaturalist och Bixby Vision.

Tack för tipset!
Huggorm
Det knepiga är att ta reda på exakt vilken art av lärk, eller hybrid. Men det är kanske inte nödvändigt.
johnny_j
CITAT (Huggorm @ 02-01-2019, 17:35) *
Det knepiga är att ta reda på exakt vilken art av lärk, eller hybrid. Men det är kanske inte nödvändigt.

Idag klarar nog bara människor det, tack och lov ...
mabo07
CITAT (Huggorm @ 02-01-2019, 17:35) *

Det kan jag tänka mig. Nödvändigt är det inte men kunskapen hade varit kul.
Huggorm
CITAT (mabo07 @ 02-01-2019, 21:06) *
Det kan jag tänka mig. Nödvändigt är det inte men kunskapen hade varit kul.
Kottarna ser lite olika ut, det kan vara enklaste sättet att ta det på. Vanligast är väl den europeiska lärken, den japanska, samt hybriden. Men det finns också ett par arter från Ryssland och norra Kina som kan växa i Sverige
Mjärden
Jag tror det är ett lärkträd, som växer horisontellt ! blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon