fleischer
28-04-2004, 15:50
hej på er!
Nu har fröna kommit upp. Små blyga hjärtblad av basilikan visar sig. jag har breddsått dem i en större bytta. Kan jag redan nu sätta dem i växthuset, i väntan på att de får sina karaktärsblad så jag kan omplantera? Eller, skall jag vänta med växthuset tills de är omplanterade?
Jag har miniväxthus. Skyddat med fiberduk för solen unde reftermiddagstimmarna. Vågar jag bara slänga ett täcke över hela härligheten på natten? I natt var det frost i jönköping...
/H
kerstin z5-6
28-04-2004, 19:12
Täcke är bra ! basilikan kan du ställa ut när den är omskolad -då har det blivit lite varmare också -för den är mkt köldkänslig
fleischer
29-04-2004, 21:47
jo, nu har hela rasket åkt ut i växthus, med täcke på på natten. varnar de för frost på väderlöken tar jag väl in hela rasket. Annars står det intill en vägg så att detinte får direkt sol... vad tror ni? rätt?
kerstin z5-6
01-05-2004, 16:38
yes Låter bra det
fleischer
05-05-2004, 14:38
hej igen½!
jodå, nu har de små stått ute i "växthuset" i 9 dagar. De har stannat i växten. Jag tar det som ett gott tecken, de blir inte långa och sytrådstunna.. men de rör inte helle rpå sig. Är jag för otålig, eller bör de dra iväg lite redan nU?
mina squashplantor som också åkte ur har blivit något kraftigare, tror jag.. men som sagt, de står ganska still jämfört med om de stått inne .. nån tanke? gör jag nåt fel?
/H
fleischer
05-05-2004, 20:40
Kerstin z5-6, du som brukar kunna bra grejor...vad säger du?
kerstin z5-6
05-05-2004, 20:43
kerstin säjer helt nooormal detta

De måste få utbreda sina rotsystem i den ljuva kylan ..två v kan de stampa -sen ser du inte in snart
fleischer
05-05-2004, 21:57
hej, och tack!
Förlåt att jag "tvingade" dig till svar, men är så nyfiken och du verkar så duktig! Väntar nåra dagar till då! Att de inte drar sig uppåt och blir tunna, är det ett tecken på att de har rätt ljus?
En fråga till. jag har satt lavendelsticklingar, hur länge kan man tänka sig att det tar innan de rotar sig? och timjan?
/H
kerstin z5-6
05-05-2004, 22:08
Yes -feta o knubbiga är tecken på rätt ljus -lavendel .. tja ett par v gissar jag att det tar ->DE rotar sig lättare om de sticks i kanten av krukan i stället för i mitten :)samma gäller allt med ved -även timjan tror jag -fast jag har aldrig prövat ..
Gör inte som jag -otålig som få -dra inte i sticklingen .. du ser om de sitter fast -de bör få stanna i krukan efter det med, ett bra tag -tills de växer ordentligt .
Inget fel att anropa alls , men ibland tar det en stund innan jag är på tråden -Har tonåringar , som ska sjutsas , och helt plötsligt -rosor som ska klippas ! för här blev det helt plötsligt grönt idag , vår alltså

..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.