Alsterolle
Vi har just pytsat ut det mesta av en stor jordhög framför vårt förråd/carport.
Kan någon ge tips på en lämplig marktäckare som fordrar ringa skötsel.

Läget är visserligen på nordsidan men soligt mest hela dagen (vi är ju i Karlstad rolleyes.gif

Så här ser det ut i dag:

Alster Olle
gmasterb
Ska det bara vara marktäckare?? Tycker personligen att det skulle vara jättesnyggt att anlägga ett stenparti eller en perennrabatt som nästan kan sköta sig själv..
Annars en mix av Geraniumsläktet skulle sitta finfint. Där kan man mixa olika storlekar, färger mm så slipper du även mycket ogräs..
//stefan
pepparmynta
Någonstans i framkant; Ormöga som blommar med intensivt blått länge på våren. Sedan är de en prydnad resten av säsongen också med sina fina blad rolleyes.gif
Fenja
Fairy eller Bonicarosor, lavendel, bellis och smulgubbar. EN både god och väldoftande yta!
Killensomvillhagrönafingrar
Vi har en framsida som vi inte vill ägna mycket jobb åt vi med. Då vi ändå vill ha lite liv och få ett välkomnande intryck byggde vi en upphöjning av fylle i en fin form.
På några utvalda ställen gjorde vi gropar med jord i, täckte hela altet med geotextil och ett lager sand på.
På denna skapelse lade vi nu kullersten förutom jordplättarna där vi planerade olika buskar, perenner och lökar.
Det viktiga är att det enbart är växterna som sticker upp ur geotextilen då slipper ni ogräs (ok lite men inte så mycket ögräs).
Då geotextil inte är så fint sålade vi täckbark i "växtöarna".

Resterande del kan ni stenlägga i olika stenar och få ett fint mönster.
Så här 6 månader senare får jag nog säga att jag är grymt nöjd, lätt skött men fint. Värt varenda droppe svett som spilldes på de 16 ton kullerstan vi lade biggrin.gif
Cilla
Karlstad sade du... Jag skulle satt ett litet träd i mitten, ett med en stam som väckte uppmärksamhet sommar som vinter. T ex kopparlönn, acer griseum. Långsamväxande, blir 4 max 5 meter hög och är ett smalt träd.

Sedan nävor runt i olika färger och former (som någon nämnde) om du vill ha allt i samma stil.

Lägs stenkanten som är mer utsatt för torka och kyla på vintern (och kanske salt) skulle jag satt tåliga, låga sedumarter.

Om du har ett jorddjup på ca 30 cm kan vintergröna klara sig och bli fin här. Vintergrön, blåblom på sommaren och täcker rätt snabbt en yta som denna. Men kanske lite enahanda med bara en sort!

Skulle jag själv haft denna underbart tomma plätt skulle det säkert ha blivit minst 50 olika sorters blomster... Och två träd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon