Full version: Vattning!?
La Strega
För ett par veckor sedan sådde jag bla annat basilika och gräslök, basilikan torkade och dog och gräslöken möglade (båda stod på samma ställe och duschades med sprayflaska) det andra jag sådde då har det väl gått sådär med. dessa växter sådde jag i torvkrukor i minidrivhus

skulle så en omgång till nu (ny basilika o gräslök +lite annat) köpte ett till minidrivhus och små plastkrukor istället(kom fram till att torv inte funka nåt vidare), på den bifogade foldern stod det att man skulle hälla upp vatten i botten till drivhuset, ca 1cm, då skulle jorden suga upp vatten själv.
i morse hällde jag upp 1cm vatten, nu är den borta och jorden är blöt.
nu satt jag å läste i en bok jag lånat på bibblan idag "FRÖBOK-Från sådd till planta" av Ulla Hasselmark (väldigt mysig bok för övrigt! =) och däri står det att man ska duscha plantorna och att de inte får bli för blöta...
Hur F*n ska man göra igentligen??
*förvirrad*
wacko.gif
kerstin z5-6
Detta Är ingen exakt vetenskap utan man får känna efter med fingret -jorden får gärna torka upp lite mellan vattningarna-ska bli blöt men inte dyngsur när du vattnar smile.gif
La Strega
men ska ja vattna med sprayflaska eller ska jag hälla upp direkt i lådan (de är fortfarande dyngsura!? hällde i i morse)
ska ja vänta tills det har torkat upp å sen hälla i igen? (lite mindre antar jag?)
Ti bee
Jag brukar alltid spraya, känns som om jag har lite mer kontroll då liksom. Men många lovordar undervattning.
Jag sprayar ända tills plantorna är tillräckligt stadiga för att stå emot vattnet när det kommer s a s. Jag har också lyckats övervattna när jag vattnat underifrån.
smile.gif
La Strega
ok....men då låter ja dem torka ut nu då å sen sprayar ja istället...hoppas de klarade av den här vattenpersen nu bara... unsure.gif
miaadner
Jag har lyckats ganska bra med mina frösådder, trots att det är mitt första år och att jag verkligen bara gått på känn...

Så här har jag gjort.

Innan fröna har grott så har jag sprayat, ett par gånger varje dag, för att hålla jorden fuktig. Jag har då haft plasthuv över.

När fröna grott så har jag tagit av plasthuven och i början så fortsatte jag med sprayandet ett par gånger om dagen.

När plantorna blivit lite stadigare så började jag vattna ovanifrån, men när dom blev yvigare så tyckte jag att plantorna lade sig ned när det kom vatten på dom, så då började jag vattna underifrån.

Jag använde torvkrukor i början och skolade sedan om till plastkrukor. Jag tyckte dock att det var alldeles för bökigt att vattna plastkrukorna underifrån så jag har gått tillbaka till att vattna som vanligt nu.
La Strega
Nu känns det som att det börjar klarna o jag vet hur jag ska göra...(?)...vi får se hur de går =)

tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon