Jennie
Jag är helt ny på detta med odling. Men jag har allafall satt tomater och de har kommit upp duktigt. De är nu sådär 10cm höga. Jag har de ute varje dag och tar in de på natten och har gjort så ungefär 1 månad. De är korta och ganska grov stam, så det blir nog inga vingliga tomatplantor.

Men så slog det mig!!!
Visst är det så att man ska nypa bort toppen eller något liknande??? Alltså för att de ska grena sig. Eller är jag ute och cyklar?

OM det är så att man ska nypa dom, NÄR ska man göra det??? Och VAD är det man ska nypa bort?? Hela toppen eller???

Förstår att det är en konstig fråga för de som är jätteinsatta, men som sagt, jag har aldrig gjort detta förr.

Hoppas på bra svar! rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
LillaTiger
Du ska nypa alla "tjuvar" de skott som kommer i bladvecken.. =) men det dröjer nog tills be blivit lite större
Ingrid på Västkusten
Nyp INTE toppen. Första gången ag odlade tomater som tomatnybörjare gjorde jag det och fick sedan flertalet tomatstammar och allas skratt biggrin.gif vilket jag bjöd på - så bra att Du frågar innan Du gjort det - önskar det året att jag hade varit lika förutseende.
Som sagt innan - allting som bildas i armvecken men INTE topparna.

Topparna tar man om man vill stoppa tillväxten säg i Augusti när allting ändå skall mogna och plantan inte skall lägga kraft på å växa utan mogna det som hänger (innan hösten).

Busktomater behöver oftast nästan inte tjuvas alls - de är enklare än högväxta växthustomater.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon