Ullet
Möglet från tomatbriketterna som jag skrivit om tidigare spred sig ju även i den nya jorden, en brunorange mögel som dammar *fnys* så de små tomaplantorna kastade jag men de stora satte jag som vanligt. Möglet kom upp i jorden också, men jag har skrapat bort det värsta för annars blir jag helt utan tomater i år. sad.gif sad.gif
MEN...Nu såg jag att det kommit lite på en kant i en av sålådorna som varit bredvid tomaterna, är det dags för grovsanering i sårummet eller? Kasta det som är mögligt även om det svider (tack du som vattnade o dränkte dom..) för att få livskraftiga plantor av det andra? Jag blir hemskt osäker o vill ju inte få en massa skit på det jag satt för jag har så himla mkt som nu ska ut i växthuset, vill inte ha nån spridning. Kan ju inte låt sådderna torka ut heller för att minska fukten. Snälla ngn vad gör jag?!*desperat*
Christer i Falköping
Har du prövat med att spraya atamonlösning på det? Samma styrka som till sylt ungefär, det brukar knäcka mögel.
Christer.
kerstin z5-6
Atamon direkt på jorden kan hjälpa lite
Ullet
Ska inköpas omdelbums i morgon o sprayas på! 'verkställer order* smile.gif
Ingrid på Västkusten
Hmmm - kan ju va den där räliga svampen jag ahde för några år sedan och den är inge kul då den smittade ifårn kruka till kruka i fönstret. Då 'killade' jag den med en fungicide men sådant finns la inte längre tror jag.
Smittan finns i jorden....

Funderar Ingrid
Ullet
ja, det låter ju inte helt otroligt heller. Vill ju inte ha ut det till växthuset heller. *ryser* Ska nu åka o köpa Atamon för att vattna med och om det inte sker nån förbättring ska jag se vad jag kan göra mer. Har så mkt jag är rädd om i år. smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon