Åh, varför har mina pelargoner knappt några rötter? de har överlevt vintern men när jag planterade om dem igår märkte jag att de knappt har rötter. Ynkliga bruna supersmala trådar i fåtal. Vad gör man åt sånt? de har fått bycobact som gödsel och blommat bra under förra året. Men nu undrar jag hur de ens kan leva, när jag sett hur de har det nertill. Varför blir det så?
Karin i Småland
15-01-2003, 18:47
Kolla igenom jorden i krukan, det kan vara så att du har småsmå vita larver med brunt huvud som äter rötterna. Om du hittar sådana så vattna igenom med Pyretal emulsion (finns att köpa på flesta växtaffärer o.dyl). Följ bruksanvisningen på flaskan.
Annars kan du också ta sticklingar och sätta på rotning under lampa. Lycka till!
(Nu efteråt såg jag att du ju redan omplanterat dom... då är det ju inte lätt att se om det fanns några larver).
Nix det fanns inga larver. Får se om älsklingarna överlever.
Pelargoner har ett ynka litet rotsystem som breder ut sig på bredden, inte på djupet. Så jag tror inte du ska vara orolig! Det är inte ofta man behöver byta krukstorlek på sina pellisar. Ofta räcker det med att byta jord och låta dem stå kvar i samma kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.