|
Jag är ny här  . Jag är en akvarie nörd som älskar att hålla på med växter till akvarium. Men här om dagen satt min mor med en tidning med olika växter. Då kom jag på att det skulle vara skoj att odla något ovanligt. Men vi bor i zon 3 så att odla ute går nog inte. Men jag tänkte om jag kunde odla inne. När jag fråga mamma titta hon bara på mig och skaka på huvudet  . Så nu undrar jag om jag kan odla t.ex. vindruvor inne. Jag kan erbjud skapligt ljus av lysrör eller MH. Men hur stor blir vindruvor? Hur får man tag i bra frön? Vilken temp ska dom ha? Jag har massa frågor så skriv gärna så mycket ni kan om vindruvor.
Blomstertanten
28-04-2004, 21:01
Du kan odla vindruvor ute ! Det finns härdiga sorter (som tål kylan) att köpa i plantskolor. Jag är tyvärr ingen expert på vindruvor, har inga själv. Men min mormor hade vindruvor på gaveln till sitt hus när jag var liten.
LillaTiger
28-04-2004, 21:03
en varm södervägg och de kommer trivas utomordentligt..  bor ju själv i zon 3
kerstin z5-6
28-04-2004, 21:05
Zilga och Sukribe kan du def ha ute för det har jag -här i Västerbotten -Det finns säkert ännu fler sorter för dig i z 3
andreas i uppsala
28-04-2004, 21:08
hinner de mogna då? Själv har jag vitis boskoop glory(hollänsk). Det finns redan små druvor på dem, bor i zon II till III
Okej!  Men jag skulle vilja odla något speciellt. Jag har odlat mycket akvarie växter. Dom jag tycker är skojigast är dom ovanligaste som ingen annan har. Att det är lite svårt är bara skoj  . Jag tänker nog bara ha 1 eller 2 plantor. Hur höga blir dom ungefär?
kerstin z5-6
28-04-2004, 21:16
Klart de hinner mogna ! Vi har ju ljust 24 timmar snart -just nu mörkt 22-04 men ska du odla ovanliga saker, Hummer, så är det nog Andreas i Uppsalas album du ska kolla in
andreas i uppsala
28-04-2004, 21:17
lycka till med att skaffa ovanliga växter som inte andra har.  Men helt omöjligt är det inte. Jag har redan flera som jag kanske till och med är ensam om i hela sverige
Jag menar att inte grannen ska komma å såna där har jag haft. Jag vill att folk ska tycka att det man odlar är ovanligt. Jag är en sån som vill ha sånt som inte så många vill ha. Till exempel flera hundra liter vatten på sitt rum med surrande pumpar m.m. Eller att odla exotiska och ovanliga växter.
Kan man ha en palm i en kruka på vintern inne och ute på sommaren? Finns det dvärg palmer (max 2m)?
Jag har fantiserat ibland: Tänk om jag istället kunde få riktiga vindruvor att växa lika rikligt utanpå mitt hus, som nu vildvinet gör. Fast då åt jag väl så att jag sprack.... Eller skulle få huset belägrat av miljoner getingar så att jag aldrig tordes gå ut hemma. Hmm...  , men skulle det gå?
Det finns mycket härdiga druvsorter som kallas staketdruvor. De är dessutom väldigt söta och goda, och finns i flera färger.
Så varför odla mot en vägg när det finns staket. Min staketdruva har ca 30 klasar på gång just nu i zon2.
MariaS
CITAT (MariaS @ 29-04-2004, 10:36) Det finns mycket härdiga druvsorter som kallas staketdruvor. De är dessutom väldigt söta och goda, och finns i flera färger.
Så varför odla mot en vägg när det finns staket. Min staketdruva har ca 30 klasar på gång just nu i zon2.
MariaS Det vore ju mycket praktiskt om man s.a.s. kunde slå två flugor i en smäll: både vackert och ätligt på väggen.  Men staketdruvorna (till skillnad mot vildvinet) kanske måste pysslas om och skötas ständigt?
CITAT (Posse @ 29-04-2004, 11:46) Men staketdruvorna (till skillnad mot vildvinet) kanske måste pysslas om och skötas ständigt?  Nej, det är inte min erfarenhet. Snarare tvärtom. Till och med beskärningen kan man slarva med i lite kallare trakter - den sköter vintern om! Det vill säga, efter vintern tar man bara bort de delar som dött. Och inte behöver de skämmas bort med gödsel eller vintertäckning heller, inte ens här i södra Finland. Mycket lättskötta enligt min erfarenhet. Micke
Är staketdruvor sunda grejer... inget genmanipulerat e.dyl.?
Åsa, mälardalen zon 2
29-04-2004, 12:04
Staketvindruvorna är helt OK ej genmanipulerat eller något sådant. Det är en speciell sort av vindruva som kommer från baltikum och som är mer lämpade för lite tuffare odlingsklimat än tyska och franska vinrankor.
Staketvindruvor bör sticklingsförökas enligt Erlandsson som tog hit dem tyvärr förökar elitplantsstationen dem via mikroförökning, och enligt Erlnadsson kan de plantorna bli dåliga på att sätta frukt, men jag vet ej om det stämmer. Jag har en sticklingsförökad staketvindruva och två som är mikroförökade och alla sätter frukt.
andreas i uppsala
29-04-2004, 15:36
Visst finns det dvärgpalmer, eller vad sägs om europeisk dvärgpalm(cahmaerops humilis) Den blir max 2 kanske 3 meter hög, men då måste du befinna dig i spanien eller i frankrike. Här blir de knappast så stora.
Palmer fungerar perfekt som "inne på vintern och ute på sommaren växter" Det är det man gör här i sverige, om man inte tycker det är varken kul eller nödvändigt. De behöver en mycket ljus plats under vintern, mycket ljus
Botan skriver följande om den: Den klarar sig på friland i vissa delar utav sverige.
Vad brukar staketvindruveplantorna kosta ungefär?
Har någon av er bilder på plantorna och/eller druvorna att visa?
Finns det både gröna och blå?
andreas i uppsala
29-04-2004, 21:52
Åsa, mälardalen zon 2
30-04-2004, 09:44
CITAT (Posse @ 29-04-2004, 22:49) Vad brukar staketvindruveplantorna kosta ungefär?
Har någon av er bilder på plantorna och/eller druvorna att visa?
Finns det både gröna och blå? Staketvindruvorna kostar ofta runt 100-200kr det finns blå, röda och gröna. Själv har jag Zilga (blå), Spulga (röd) och Sukribe (grön). Man kan hitta bilder på några av staketvindruvorna på nätet: Zilga http://home7.swipnet.se/~w-75996/druvor.htmsukribe http://www.ak.rapina.ee/pictures/sukribe.jpg
andreas i uppsala
30-04-2004, 11:45
odla i växthus, det är ju fusk
Förresten Andreas, var köper du alla exotiska växter? Beställer du dem på internet eller och i sådana fall vart ifrån? Jag är väl intresserad av framför allt palmer och banan. Klarar den där bananplantan du har att stå utomhus hos dig på vintern eller måste du ta in den? Det jag vet om banan är att den normalt inte ens ska klara frost så jag blev väldigt intresserad då jag tittade i ditt album
Och Åsa, vad innerbär s.k. mikroförökning?
Mvh Alexander
andreas i uppsala
30-04-2004, 17:38
Denna banan som jag har heter musa basjoo. Den ser nu helt annorlunda ut än vad den gör på de gamla fotorna. Den ska planteras i maj. När det blir 2-3 minus fryser bladen ner. vintertid måste man bygga en lite but om den, men om man skiter i det så får den börja om från början, från rötterna, om rötterna överlever alltså.
Jag köper mina växter från utlandet, tex via mulu. Jag byter också med andra människor.
wolkenkrabber
30-04-2004, 17:49
o östersund på ena plantskolan som säljer dom kostar deom runt 300 - 400 kronor styck, och dom är inte precis stora,
andreas i uppsala
30-04-2004, 17:53
säljer de musa basjoo i östersund? De är väldigt sällsynta i sverige och går inte att dra upp från frö, det är därför de är så sällsynta. Billiga var de också.
Åsa, mälardalen zon 2
30-04-2004, 18:51
CITAT (alex @ 30-04-2004, 18:21) Och Åsa, vad innerbär s.k. mikroförökning?
Mvh Alexander Mikroförökning är en form av kloning. Man tar en pytteliten växtdel och sedan förökar man upp nya plantor från denna lilla växtdel i laboratorium. Den lilla växtbiten läggs ovanpå en geleartad massa (agar) och genom att tillsätta olika hormoner vid olika stadier så kan man få nya plantor såsmåningom. http://www.teriin.org/division/bbdiv/ptc/ptc1.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|