kattis113
28-04-2004, 22:22
Jag har 2 underbara lyckoklöver och vad jag vet ska de gilla sol. Läste även att någon här på forumet tipsade om att ha lyckoklöver i söderfönster. MEN mina lyckoklöver som får sol på eftermiddagen slokar efter bara någon timme i solen, så jag får ställa dem på golvet och sen sätta upp dem i ljuset igen vid 17-18-tiden när solen inte är så påfrestande. Jag ser hela tiden till att de inte är torra utan vattnar dem ofta. Varför gör de såhär?
Har ni några tips på andra blommande växter förutom pelargonier gillar sol, eftersom jag uppebarligen inte kan ha lyckoklöverna i detta fönster?
MVH
Katarina
Hej Kattis! Jag har haft precis samma erfarenhet också, det här att lyckoklövern slokar i ett söderfönster under sommarhalvåret. Misstänker att det blir "för mycket" för den. Därför har jag börjat ställa några av dem intill fönstret, t.ex. på ett runt bord eller piedestal. Sen verkar det skilja på de olika sorterna lyckoklöver, en del av dem verkar inte påverkas av "för mycket" sol och värme, medan andra reagerar starkare.
Generellt tror jag på österfönster för lyckoklöver, men även pelargoner. Pelargoner går även bra i söderfönster. Andra sorter förutom pelargoner som trivs i söderfönster är samtliga arter av paradisträd och succulenta sorter i övrigt, t.ex. doftranka och porslinsblommor (med vissa undantag), mönjelilja (clivia) samt de mer tunnbladiga passionsblommorna. Ja, det finns många sorter, men de flesta sorters blommor har jag för mig trivs bäst i österfönster, eller?/Ann-Louise