Full version: Tomatplantor..
Magnus G
Hej alla!!

Hoppas att Ni mår bra. Nu till mitt problem. Jag satte tomatfrön för ca en månad sedan. Alla grodde och verkade må bra. Efter ett tag så började det dyka upp små flugor. Fick då rådet av en bekant att man kunde stoppa ner tändstickor i jorden med svavelsänden nedåt. Nu är det gjort och i princip alla plantorna har, eller håller på att dö. Det jag nu har gjort är att plantera om tomatfröer så kanske det kommer att gå bättre denna gång.

MVH Magnus G
Ingrid på Västkusten
Prova att vattna med Pyrex ett par gånge rmed en veckas mellanrum när Du får flugor igen. De är som mest farliga när plantorna är späda och innan fröna har grott sedan skall det vara 'faran över'. Själv använder jag inte tändstickstrixet, utan försöke rmed bra kvalitet på jorden (undviker sk såjord som är fruktansvärt fluginfekterad) och använder komposterad kogödsel utblandat med sand å grus.

Hälsar Ingrid
MariaS
Svarar som Ingrid.

Köp inte såjord utan blanda själv.

Nästa tips är att fyll krukan till två tredjedelar bra plantjord och överst en tredjedel såjord som du sätter fröna i. Då behöver du inte plantera om förrän plantorna vuxit till sig ordentligt.

MariaS
La Strega
Mina tomater mår inte heller så jättebra..men jag trodde att det var för sent att så nya nu? hinner det bli tomater om man sår nu?

bor i zon 2
Ingrid på Västkusten
Näe inte om Du gör det NU!

Hälsar Ingrid
Virgo
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 29-04-2004, 11:46)
Näe inte om Du gör det NU!

Hälsar Ingrid

Ingrid, du menar väl
Ja, om du gör det nu.
Tomater blir det men "något" senare än vanligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon