Jag har ett litet gammalt akvarium som jag vill börja använda till att ha växter i. Jag vill inte ha några krukor i utan odla direkt i akvariumet, hur gör man med jord, dränering och liknande. Jag har en uvlampa och en vattenvärmare till också, hur ska jag använda dom på bästa sätt? Jag ska alltså inte ha vatten i det.
Tacksam för svar
Jakob
jakob@ahlab.se
Hej,
Eftersom man kan "odla" växter i en glasdamejan, så kan man även odla växter i ett akvarium.
Nu beror det på hur stort akvariet är och vilken sorts växter du vill odla. Höjden är väl viktigast förmodar jag.
Ha i grovt grus i botten, några centimeter, blanda bra jord med kompost o lera o små leca kulor och lägg över.
UV lampa är ingen hit. Skaffa lysrörsramp med fullspectrumrör. Har du även täckglas, så kommer det bli hög luftfuktighet och du bör vädra ut med en fläkt som går sakta, eller bättre ta bort täckglasen.
Se bara till att det inte blir för mycket vatten i akvariet, så inte nån förruttnelseprocess startar.
Ska värma botten så duger inte en vanlig doppvärmare för akvariebrk, utan du bör skaffa en värmekabel, som finns att köpa hos trädgårdsmästarn.
Kan bli snyggt med en massa kaktusar i fin sand i akvariet.
Jag tänkte ha bambu i akvariet. Jag är inte säker på vad dom heter men dom finns överallt nu, gröna och oftast spiralformade. Jag har klippt av skotten som har kommit, satt dom i vatten och låtit dom få rötter och satt ner dom i jord i en kruka. Det är alltså skotten som jag ska ha i akvariet. Räcker det med grovt grus i botten som dränering? Måste man ha värmeslinga?
Mvh, Jakob
jakob@ahlab.se
Antar att det är den här du menar - Dracena sanderiana -
som alltså inte är nån bambu, men ofta kallas lyckobambu.
Läs
Åsa svar i den här tråden!
Åsa, mälardalen zon 2
16-01-2003, 14:52
Jag antar att det är bambudracena(Dracaena sanderiana) du menar som säljs under namnet bambu i blomsterhandeln, säljs ofta som pinnar raka eller med spiraler oftast helt utan rötter. Spiralerna fixar man genom att belysa växten från olika håll medans den växer.
Du behöver inte någon värmeslinga vanlig rumstemperatur går bra till dracenor, de vill ha lätt fuktig väldränerad jord som får torka upp lätt mellan vattningarna, känn med ett finger hur fuktigt det är längre ner i jorden. Ett lager grovt grus kan vara bra som dränering. Dracenor brukar gilla ljust läge.
Dracenor brukar dock bli ganska stora och höga så det är nog bra om belysningshöjden kan reguleras så att inte bladen bränns när de kommer för nära lysrören.
jag har haft dessa ståendes i höga glas med endast vatten i flera år nu.
De tål inte att stå ute på sommaren, bladen blir vita . Förmodligen är dett alldeles för torrt eller de tål inte gassande solsken.
CITAT
Spiralerna fixar man genom att belysa växten från olika håll medans den växer
Undrar om inte växten binds runt ett tjockt rör när den växer
Åsa, mälardalen zon 2
16-01-2003, 15:39
Enligt en artikel i min dagstidning stod det att man fixade det med ljuset vilket en hel del internetsidor också säger.
Enligt denna sida om Lucky bamboo under FAQ fråga 11 så sägs det ta 1,5år att fixa till en skruv med ljusmetoden.
http://www.peacefulpuddle.com/lucky_bamboo.htm