Klarkkent
Hej!

Jag har en delad asfalterad uppfart med grannen och nu vill jag skärma av. Min tanke var att sätta upp en avlång kruka med måtten (4 m x 30 cm x 30 cm) utmed uppfarten och där i plantera en häck. Kravet är därmed att den är smal, klarar av att växa i kruka samt är vintergrön.

Funderar på Tuja men osäker hur den hade hanterat dessa förhållanden. Slutar den växa när det väl inte får plats i krukan på bredden? Några andra sorter som är bra att ha?
Gunilla T
För alla växter gäller att de inte kan växa större än ett begränsat rotsystem tillåter. Jag tror det snabbt blir problem med en så liten plats för rötterna. Därtill kommer att det behöver passas med vatten långt mer än man kanske orkar med.

Markplantering är alltid bättre om man vill ha en god och frisk tillväxt på plantorna. Även om det är smalt så gagnar det växten mer än en begränsad kruka.

Bokhäck kanske kan vara ett alternativ. Den är inte vintergrön men behåller sina blad på vintern. Tål beskärning bra och kan hållas smal. Tuja kan vara krävande i ett utsatt läge. Torkar den blir den brun och kan inte återställas.
Huggorm
Jag håller med Gunilla och vill tillägga att tjälen kommer bli kompakt i en upphöjd, smal kruka som den där och det kommer slå extra hårt mot vintergröna växter. I det läget skulle jag hellre satsa på ett staket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon