råse-marie
29-04-2004, 06:15
Vi har ju ganska nyligen flyttat in i ett litet radhus.
Mannen där hade för 2 år sen gjort nytt staket,
men nu har nästan all färg flagnat av i STORA flagor!!!!! Vad ska man göra.
Det ser ju jätte trist ut.
gammelnalle
29-04-2004, 09:15
Utan att känna till "fakta i målet" tarvar jag ändå en gissning: Impregnerat virke???? Funkar inte att måla !!!
Om det inte är impregnerat utan tex gran, kan det bero på att det är för "tät" färg.Använd lasyr färg.
Inte roligt att se elendet, men jag (som har annat att göra och är tämligen lat) skulle låta naturen sköta borttagningen ... en vinter till... sedan på med högtryckstvätt och sedan ny ytbehandling.
björn
Efter att ha pysslat en del med trämaterial utomhus, så råkar jag veta att om färgen flagnar har inte virket varit torrt eller impregnerat innan målningen har skett. Dessutom har nog staketet målats med en färg som inte är avsedd för utomhusbruk.
Mitt tips är att du inhandlar lika delar kokt linolja och balsamtepentin. I denna blandningen kan du sedan hälla i färgpigment efter önskemål. Denna blandningen fäster på allt! Men med enbart färgpigment kan det se laserat ut. Vill du ha en "tät" färg, så stryk blandningen utan färgpigment först och därefter en linoljebaserad färg för utomhusbruk.
Detta recept är föresten det enda som fäster på ek, som är det absolut svåraste träslaget att "måla". Fast själv tycker jag nog att Ek är vackrast á naturell.
MariaS
gillnas
04-05-2004, 17:19
Det du beskriver är inget problem vare sig virket är impregnerat eller inte. I många avseenden är impregnerat virke att föredra i t.ex. staket m.m. Det du skall göra är att skrapa bort all lös färg med en färgskrapa. Kontrollera sedan om delar av virket är ruttet och byt dessa delar (Om det är ruttet kan du testa med handen eller en skruvmejsel. Det skall inte gå att lätt bända bort bitar av träet). När du har friskt trä (gärna impregnerat) så skall du först använda en oljegrund som får sjunka in ordentlig. Därefter målar du med en lämplig utomhusfärg. Kontrollera med din färghandlare så att du köper en oljegrund samt färg som passar ihop.
Lycka till
Pontus
råse-marie
04-05-2004, 18:15
Tack!
Ska prova och skrapa, tänkte ta med en bit färg till färg affären och kolla så det blir rätt.
Jag tror inte att det har ruttnat, det ser lite sprucket ut bara .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.