Margreta
Hej! Nu ska jag skola om mina tomater första gången. Kan jag sätta sticklingarna i kogödsel redan eller är det för starkt? Alternativet är tomatjord kanske? Senare tänkte jag använda kogödsel som tidigare diskuterats här i forumet. Tacksam för råd. confused.gif
Mjärden
Enl. Blomsterlandet skall det räcka med normalt gödslad jord och att man sen framåt sommaren kompletterar med flytande växtnäring. Jag har inte gjort det, men tänkte testa i sommar. Förra året fick jag enormt mycket körsbärstomater på de två plantor jag satte ut i kolonilotten, en del fick jag tom kassera pga att de sprack. Jag odlade ute på en ny plats i skuggan bakom två vinbärsbuskar och det var en fullträff i den varma sommaren, givetvis vattnade jag dem nästan dagligen under torrperioden
win
Jag brukar till mina tomater i växthus, som normalt ger ett bra resultat, köra så här:
i 20 liter hinkar blandar jag hälften av billig (4 st för 100kr) kogödsel och planteringsjord. Efter 4-5 veckor till i slutet av augusti, börjar jag 1 gång varje vecka, vattna med en biobact-blandning. Vattning sker automatiskt 4 ggr per dygn.

uno
Jag har alltid omskolat min tomat och chili i P-jord. När det är dax för utplantering gör jag det i 18lit. krukor fyllda med kogödsel 4-5 st/100kr.
I höstas gick jag med i Tomatklubben. Där rek. Emmaljungas tomatjord som innehåller mindre mängd kväve.
I år planterar jag tomaterna i sådan jord, min chili blev det inget med. Vet ej varför. Det blir intressant att se om det är bättre med tomatjorden än med kogödsel.
win
Jag omskolar plantorna (tomat,chili,gurka) i vanlig blomjord ca ½ liter. Dom växer jättebra. Tomaterna åker i större krukor efter 2 veckor. Gödselvattnar(svag blandning) nu var 5e dag. Gurkorna ligger lite efter pga de såddes en månad senare. Chilin o paprikan är nu ca 5 dm hög.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon