heholmberg
Jag har funderat kring fyra alternativ. 3 är markerade på bilden och det fjärde är att inte göra något alls. Andra möjligheter tas tacksamt emot.

[attachment=88642:a__776_p...a__776_d.jpg]
Huggorm
Alternativ 5 - kapa den konkurrerande toppen halvvägs ut så den riktiga toppen får försprång och konkurrenten blir förvandlad till en sidogren. Det fungerar bäst på träd som naturligt vill vara enstammiga, halvbra på andra träd.
heholmberg
Tänker du att den vänstra är det konkurrerande skottet? Jag tror att det är den "ursprungliga" toppen men den högra grenen kanske är bättre som topp.
Huggorm
I detta läge kan nog vilken av dom som helst bli en bra topp men den västra har ju blivit skadad någon gång och delat sig i två. Därmed är nog den högra ett litet snäpp bättre. Om den vänstra var den ursprungliga var det kanske när den skadades som den högra gick ifatt och tog över
Jan af Lisö
Är det ett fruktträd ? I så fall skulle jag skära enligt snitt 1. Att ha en extra gren med en spetsig vinkel är ingen bra idé, den kommer att fläkas under fruktens tyngd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon