CITAT (Trädgårdsmannen @ 29-04-2004, 12:55)
Hej,
Jag skall bygga en spaljé som blir lika hög som ett armeringsnät (2 meter?) och sedan 14-16 meter på längden. Det är berg under så jag funderar på hur man fäster dem? Skall man borra och gjuta ner stolpskor i berget och sedan sätta tryckimpregnerade stolpar i skorna? Hur fäster man sedan näten i stolparna på bästa sätt? Vad är standardmåttet förresten på ett armeringsnät och slutligen, vad kostar ett när ungefär?
Tjena!
Armeringsnät finns i alla möjliga verisioner.
Det jag tror att du är ute efter är det släta 6mm nätet med 150mm ruta.
Storleken på näten varier oerhört beroende på vad de skall användas till, men som tidigare skribent påpekade är mattorna på Byggmax 5x2.35 meter, 5mm gods och rutor om 20 cm. (Vilket gör 3 mattor=15 meter)
Eftersom att det är berg under, blir nog enda "verkliga" alternativet att borra ner stolpskor. Jag föreslår att du skaffar stolpskor med ett kamarmeringsjärn, och helt enkelt borrar hålet samma diameter som stången mellan rillorna, och driver ner dem i berget med en slägga.
Du fäster nätet enklast med märlor (krampor) i stolparna.
Projektkostnad (material från byggmax) blir c:a 1000 kr, lite beroende på vad du väljer för olika komponenter.