Fruegeland
04-05-2019, 19:52
Hej!
Är innehavare av hus med gräsmatta sedan åtta år tillbaka. Tog över en övervuxen tomt med allt från rosenbuskar till luktärter, vi röjde och anlade gräsmatta.
Dock sparade vi en stor syren, och den börjar nu ”dela” på sig. Jag gillar verkligen trädet/busken men nåt måste göras och jag har noll aning om vad? Behöver jag klippa den? Såg ner den? Binda ihop den? Eller bara hoppas den rår sig själv tids nog?
Tar tacksamt emot alla tips på åtgärder.
Huggorm
04-05-2019, 20:59
Det man brukar göra med gamla syrener är att kapa dom några decimeter från marken, då växer det upp nya skott från stubben. Om du redan har några skott som kommer från basen kan du helt enkelt spara dom. Sedan skall man helst kapa på vårvintern, det är för sent nu när löven är ute.
Fruegeland
04-05-2019, 21:15
Men hur snabbt växer den upp då? Några år?
Huggorm
04-05-2019, 22:18
När de har ett utvecklat rotsystem att trycka på med växer de ganska fort. Skulle tro de klarar 50-100cm per år, men omfånget kommer ju ta längre tid.
Gunilla T
05-05-2019, 07:05
Jag tycker du har en syren som är väldigt vacker och personlig med den knotiga och synliga stammen. Tar du ner den kommer den att reagera med en mängd skott som bildar en alldeles vanlig buske som saknar karaktär.
Om den var min skulle jag definitivt behålla karaktären av ett träd, kanske beskära de översta skotten så den blir lite lägre och tätare i toppen.
Jag är benägen att hålla med Gunilla. Den ser ut att ha omfattande skador på mittre stammen och den högra. Stämmer det? I så fall kanske den inte har så många år kvar att leva.
Man vet inte vad man får om man klipper ned den, men sannolikt inget lika vackert. Det är inte säkert att en så där gammal syrén sprutar ur sig skott. Och vad är egentligen anledningen till att du "måste" göra något?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.