Radioskugga
Är inte en särskilt van trädgårdsodlare, men försöker att få till några rabatter vid vårt radhus.

Jag såg rödbladig ormhassel i en plantskola och tänkte så här: Gräva ett litet land (kanske 0.5*0.8m) och sätta en ormhassel där. Och sedan runtom plantera någon form av marktäckare som inte skadar trädet.

Kan man tänka så? Tips på marktäckare som kan passa? Är det lämpligt att ha rödbladig ormhassel i en liten rabatt, eller bör jag hitta något mindre träd eller buske?
Huggorm
Jag tror du tänker helt rätt, det kommer säkert fungera utmärkt. Vilken marktäckare som är lämplig får dock någon annan svara på
Radioskugga
CITAT (Huggorm @ 05-05-2019, 10:09) *
Jag tror du tänker helt rätt, det kommer säkert fungera utmärkt. Vilken marktäckare som är lämplig får dock någon annan svara på

Tack. Ser annorstädes att flocknäva är något folk använder på det här viset. Det är min arbetshypotes just nu.
Stefan A
Någon skulle kanske tycka att den rosa blomman skär sig mot det blodröda... Kanske fint med gult mot hasseln? Daggkåpa?
Radioskugga
CITAT (Stefan A @ 07-05-2019, 20:41) *
Någon skulle kanske tycka att den rosa blomman skär sig mot det blodröda... Kanske fint med gult mot hasseln? Daggkåpa?

Tack för tipset! Jag är färgblind och begriper absolut ingenting om färger, alla färger är mig komplett likgiltiga, så det var precis den här typen av input jag ville ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon