mimsen
Jag har tillgång till färsk hästskit och undrar helt enkelt om det är någon som kan tipsa mig lite hur jag kan använda den i min trädgård. Jag har förstått att den måste brinna ordentligt innan man blandar ner den i rabatter mm för att inte bränna rötterna så första frågan är: Hur lång tid tar det innan det har brunnit klart. Jag har nu ett lass i en påse som står ute men under tak, ska man tänka på något speciellt för att få optimala förhållanden för bränningen? Läge, täckt eller öppen påse, blanda i nått annat etc??

Jag tänkte försöka odla tomater på friland och behöver förbättra jorden innan jag planterar ut tomatplantorna (i juni), ska jag ta och gräva ner lite färsk hästskit redan nu? Hinner det i såfall bli bra till i början på juni?

Som sagt, alla tips till hur jag kan använda hästskiten, brunnen som färsk, till min fördel i trädgården mottages tacksamt!

PS. Vilket härligt väder det är idag, jag längtar hem till trädgården!!!
tongue.gif
TeliaNet
vad gör bönderna? jo de gödslar först och sår sedan.
alltså kan du blanda det med jorden och det ska vara lite försiktiga mängder så jorden inte blir övergödd.
Mi70
Hej!

Jag har också hört om färsk hästgödsel som bränner röter, men jag har iallafall med gott resultat odlat pumpa och zuccini i nästan färsk hästgödsel och jord. Jag har då hällt ut gödsel där jag skall odla ett tag i förväg och sedan har det fått stå några veckor. Jag hämtade 5 säckar hästgödsel från en ridskola häromveckan, och har hällt ut en säck i odlingslådan jag brukar odla pumpa/zuccini och tomater i! Du kan också alltid smula sönder soltorkad men ganska färsk gödsel ovanpå plantorna. Det har jag gjort i två år nu och det växer så det knakar. biggrin.gif
magiana
Ett år blev några tobaksplantor kvar i varmbänken. Rötterna växte ut ur krukan och ner i gödslet. Plantorna växte och blev magnifika! biggrin.gif Inga problem där med brända rötter inte... Gödseln var pinfärsk kan jag lova för jag mockade själv ut den från hästarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon