Jag tycker bergenia har fått alldeles för dåligt ryckte. Vacker, torktålig, vintergrön, tidig blomning.
wolkenkrabber
29-04-2004, 14:05
ser väldigt fint ut!! jag gillar bergenian, kanke inte på vårvinternet när det er ut som uttorkade mjuka kål blad men på sommaren och dom rödaktiga kanterna, det ser väldigt fint ut i vas hannele,
Don Quijote
18-06-2009, 09:44
Kan bara instämma! Dom har oförskämt dåligt rykte med tanke på alla fantastiska kvaliteter. Problemet är bara att de ofta kan vara svåra att få att fungera med övriga trädgården pga sitt utseende. Dom måste matchas med något annat storbladigt för att inte framstå som fel. Men jag har ett experiment på gång...Stenull innanför en mur av armeringsnät. I den skall jag trycka in Bergenian och har förhoppningsvis en vintergrön mur ganska snart. Och på våren blir det spännande att se resultatet. Några tips om bra sortval?
/DQ
Fågelvägen
18-06-2009, 17:18
Det lär finnas bergenia med vita blommor. Någon som har såna?
Kajsa i Arvika
18-06-2009, 17:29
Har för mej att det finns en jättefin vit som heter "Silberlicht" (eller nåt liknande).. och en "Bressingham White"..
MariaS
18-06-2009, 18:02
CITAT (Fågelvägen @ 18-06-2009, 18:18)
Det lär finnas bergenia med vita blommor. Någon som har såna?
Har ingen egen, men har sålt av dem på jobbet. De verkar mindre i både blad och blommor, än de vanliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.