Full version: Rotsnurr.
Gossen Ruda
Ofta nämns här faran med rotsnurr. Här kommar ett varnande exempel.

För flera/många år sen planterade jag en buske röda vinbär bland flera andra. Den har gett god skörd i flera år men har på de sista åren tacklat av. Lätt beskärning har inte gett önskat resultat så nu skulle den bytas ut. Köpte en ny buske och grävde upp den gamla. Då uppenbarade sig den troliga orsaken till tillbakagången. Det värsta jag sett, jag missade tydligen helt vid planteringen. Det är till och med så att rötterna hade börjat strypa varandra. Ett varnande exempel. Lustigt dock att alla rötterna växer rakt ut på samma djup, bara någon rot gick nedåt, fast vinbär brukar ha ett ytligt rotsystem.

Gunilla T
Ja, rotsnurr är ett elände. Jag brukar kolla krukorna när jag köper träd, buskar och små barrträd (häxkvastar) men glömmer bort det ibland. Det är ett digert arbete att skära eller klippa isär rötterna i en stor kruka, man måste vara tuff och ta till kniven om inget annat hjälper. Krukan som rotsnurret växt i går ibland inte att ens få loss från rötterna så man får skära sönder krukan för att få loss rotklumpen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon