Full version: Krukstorlekar?
La Strega
ni pratar ofta om krukor i liter mått, typ 15-literskrukor, men i affärerna står de ju i cm? t.ex i icabladet fanns det krukor och då stod det i cm, finns det nån slags tabell på hur man omvandlar dessa?
är ju lite svårt om man kommer till affären å ska ha en kruka på 15 liter å så står de i cm....!?
Fenja
Handla i en riktig trädgårdsbutik istället, där pratar men krukor i dl eller liter och sällan i centimeter.
Mvh
Fenja
Anna G
För att kunna omvandla till liter räcker det inte att veta diameterna på krukan. Du måste även veta hur hög krukan är, om den inte är helt cylinderformad (vilket de oftast inte är) måste du även veta hur stor den är i botten... Jag brukar använda ögonmått för att uppskatta hur stora krukorna är, det funkar bra. Tänk på hur stor en vanlig 10-liters plasthink är och jämför med krukan!

/ Anna
Ella
Du kan ju alltid räkna tongue.gif Pi*radien*radien*höjden på krukan. Detta är nämligen ett strålande tillfälle att använda sig av matten från skoltiden. Pi är 3.14, radien är halva diametern... Det kommer du väl ihåg. De allra flesta mobiltelefoner har en miniräknare. Kruxet är möjligtvis att få det i liter men då är det bara att komma ihåg att en kubikdecimeter är lika mycket som en liter och en kubikcentimeter är likamycket som en ml.

Matematik i praktiken om inte annat så är det bra för att motivera barnen till att man har nytta av mattelektionerna och så kan man kanske till och med köpa billigare krukor och tjäna pengar på det...
Ella
CITAT (Anna G @ 30-04-2004, 09:13)
För att kunna omvandla till liter räcker det inte att veta diameterna på krukan. Du måste även veta hur hög krukan är, om den inte är helt cylinderformad (vilket de oftast inte är) måste du även veta hur stor den är i botten...  

I sådana lägen räknar jag med ett mått mitt emellan botten och toppen på krukan så blir det ganska rätt ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon