fiffigafrun
29-04-2004, 14:00
Trodde jag skulle få vänta tills jag fyller fyrtio men det blev tidigare än så. 10 kvm från Florum som levereras i början av juli. Ska bli sååå kul!
Har däremot lite svårt att bestämma mig ang färgen antingen ett silvergrått, laserat...
http://www.florum.nu/html/album/pages/odlarg.htm...eller täckmålat i vitt (men det har jag ingen bild på).
Kan nån hjälpa mig att välja??!! Har lite beslutsångest... Finns det t ex några nackdelar med att ta en viss färg osv? Växthuset kommer att synas från gatan o därifrån blir det nog finast m vitt m det gråa är ju också himla fint...
Vårt hus ser ut så här, växthuset skall placeras ungefär där jag står o fotar, se nedan.
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...to.php?id=47882 /Karin
kerstin z5-6
29-04-2004, 14:05
Jag skulle ta det grå -vitt blir man gaalen på att övermåla i ett ....
men det är du som ska ha det Grattis
fiffigafrun
29-04-2004, 14:23
Övermåla, hur menar du då? Att färgen flagnar eller så? I o f s om jag tar ett grått laserat så kan jag ju täckmåla det vitt i fall jag ångrar mig. Tvärtom är ju svårare...
TeliaNet
29-04-2004, 14:36
skulla nog rek. silvergrått pga av att de flesta växthus har den färgen och att det smälter in över allt.
Ewa smålänska höglandet
29-04-2004, 15:10
Jag håller på och gräver till mitt, visserligen ett Euro Serre, men knallgult, spännande va`!!
/Ewa zon 4-5
vickeva
29-04-2004, 15:19
Vilket underbart växthus. Jag hade absolut haft det vitt
kerstin z5-6
29-04-2004, 15:37
Nej som bekant flagnar inte linoljefärg-men ett vitt ser fort smutsigare ut -iofs är den bara att svampa på mer linoljevitt då ..för det ska väl täckmålas med sån färg ??
Fö .Telia detta silvergrå har ingen som helst likhet med de hiskligt fula alu växthusen som finns -jag har ett sånt
Många som målar utomhusträ vitt har problem med mögel och med grönalger på norrsidan.
Innan jag bestämde mig för ett omålat aluminiumhus hade jag fundering på grönt. Lite, lite ångrar jag mig. M.a.o fundera på att grönlasera stommen.
fiffigafrun
30-04-2004, 09:26
Grönt eller t ex blått är uteslutet utan valet står fortfarande mellan vitt eller grått. I mina växthusdrömmar har det alltid varit vitt men blir osäker på om det kanske är mer opraktiskt. Ev kommer vi att skaffa en ljusgrå altanmarkis på huset och måla ytterdörrarna på huset ljusgråa då "matchar" ju det gråa till detta i så fall då. Hmm, men vitt är ju det jag sett framför mig... Jag tror jag blir galen av beslutsångest snart!
För mig är utseendet (och inte bara funktionen) på växthuset ändå ganska viktigt annars hade jag ju kunnat köpa vilket som helst i aluminium/plast o satt upp.
/Karin
vickeva
30-04-2004, 09:59
Klart att du ska ha det vitt... har du alltid drömt om det så är det väl klart. Guuuud så snyggt mot ditt hus (rött och vitt?). JAg ÄLSKAR växthuset du valt och tycker absolut att det ska vara vitt!!!!!
Ewa smålänska höglandet
30-04-2004, 10:02
Utseendet är viktigt, köper du ett i aluminium kan du få vilken färg du vill på RAL-skalan, hundratals färger och nyanser att välja på
/Ewa zon 4-5
kerstin z5-6
30-04-2004, 10:37
fiffigafrun
30-04-2004, 14:50
He blir nog vitt i alla fall...

...tror jag just nu alltså.
Rosa är bara favoritfärg på blommor hos mig dock! Men det skulle ju annars vara rätt spektakulärt!
/Karin
Tja, smaken är ju som baken delad.
Har fått upp mitt Florum hus 10kvm prexis nu och glasat in det.
Samt flyttat in massa gottis i det.
Vi bestämde först att ha den röda färgen men efter att sett ett silvergrått så ändrade vi oss och tog det silvergrå istället. Vi har nu fått många kommentarer att det var ett riktigt val.
Tror det stämmer väl in med naturfärg och att det är i trä
Skriver Åsgård
fiffigafrun
04-05-2004, 13:37
Åsgård, kul också ett från Florum! Hur har ni gjort med grunden till ert? Markisolerat t ex osv? Har ni dragit el o vatten etc också? Behöver alla tips jag kan få när det gäller växthus, för jag är novis där. Längtar till i början av juli då jag får mitt!
/Karin
vickeva
04-05-2004, 15:15
CITAT (åsgård @ 02-05-2004, 22:32)
Har fått upp mitt Florum hus 10kvm prexis nu och glasat in det.
Samt flyttat in massa gottis i det.
Vi bestämde först att ha den röda färgen men efter att sett ett silvergrått så ändrade vi oss och tog det silvergrå istället. Vi har nu fått många kommentarer att det var ett riktigt val.
Tror det stämmer väl in med naturfärg och att det är i trä
Skriver Åsgård
SNÄLLA, visa bilder.....
fiffigafrun
04-05-2004, 17:08
Sanna i Sthlm (tror hon brukar häcka här också) har också ett Florum växthus i silvergrått. Hoppas det är ok att länka till hennes sida:
http://www.kvistar.comVarsågod att sukta lite...
Tjenis Fiffiga Frun
Beträffande markarbetet blev det mycket mer än vi tänkt oss, men nu när vi ser reultatet så blev det riktigt.
Utgrävt en meter plus åt alla håll, cirkus 60cm djupt
Markisolerat
Grus40 cm vibrerat med maskin.
Ett lager sättsand som Lecablock ligger på som undersyll samt marksten utanför och inne i huset. Lecan ligger 10 cm över marknivå.
På lecan ligger en tryckimpregnerad syll 145 X 45 mm tjock som är skruvad i lecan.
Och sen så ligger huset på detta.
Har dragit i el, samt vatten, i vattenröret finns värmekabel.
Sen så finns det också en extra anslutning på röret inne i garaget där jag med en vanlig cykelpump kan pumpa in luft och trycka ut vattnet i röret. Värmekabeln är bara i reserv.
Finns på mailen om du vill veta mer
MVH Kenneth
Åter igen
Har en hel del bilder men de är inte redigerade än. Men Kvistars och det Florum har på sin site är jättebra.
Om det vill sig så skall jag försöka ge bilderna till Florum som får min tillåtelse att lägga ut dom.
Har dessutom börjag med fotoalbumet men något krånglar så det går inte att få upp det.
Skriver Åsgård
fiffigafrun
06-05-2004, 08:17
Kenneth! Jag har mailat dig nu!
/Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.