humla
Jag undrar, ni som har erfarenhet av paprikaodling;

Jag har satt paprikakärnor från köpt frukt, och fått upp fyra fina exemplar (tycker jag..). De är ca 25 cm höga och stadiga, och det ser ut som det kommer knoppar i toppen.

Nu till mina frågor, kan man räkna med att få frukt på dessa? Eller är det bara från specialfrön man skickar efter man kan räkna med skörd av paprika? Hur ska jag på bästa sätt sköta dem för att få frukt? Ska dessa första "blomknoppar" bort? Hur hög bör den vara när den ska tillåtas blomma?

Jag har tillgång till frostfritt växthus, när kan jag sätta ut dem?

Jag har för säkerhets skull även satt några frön av "bananpaprika" som jag beställt, men hoppas även på dessa.

Tacksam för råd! smile.gif
TeliaNet
har slälv en drös köp-paprika-frösådda plantor.
knoppar kommer väldigt snabbt om du inte drar ner på temperaturen.
har mina i ett litet växthus med ca 5 grader på natten.
de ger troligen frukt men kanske inte detta året.
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå visst sätter frön från köpepaprika frukt och de sätter ofta frukt samma år ifall man sår fröna i jan-mars då brukar det hinna bli frukt aug-sept. Och fröplantorna får ofta frukter som är väldigt lika frukten man tog fröna ifrån även om de paprikor som finns i handeln ofta är F1 hybrider. Nackdelen kan vara att sorterna som säljs i handeln kanske tar lite lång tid på sig innan frukterna blir skördeklara köper man frön kan man välja sorter som är lite snabbare vilket kan vara bra med tanke på att vi har ganska kort odlingssäsong.

Paprika är ganska värmekrävande och de är frostkänsliga hellst ska det nog vara åtminstone runt +7-10C som kallast. Mina paprikor får vänta inomhus ett tag till.
MRLINDELL
Jag har 7 sorters paprika och 5 sorters chili, de växer långsamt de första 2 månaderna sedan tar de fart och är ca 20 cm höga nu, sattes i februari.
Man kan odla dem inne och ta ut dem försiktigt på dagen. Efter en vecka kan mina nu vara i solen. Första gången slokade de efter 10 minuter, då vattnar man lite och ställer in dem igen och de repar sig fort.
Chilin blommar och trivs.
Trottoarbonden
Hejsan!

Jag har fyllt år och igår fick jag glädjebudskapet att jag får ett växthus i present! *lycklig* Nu sitter jag och planerar för fullt vad jag skall ha i det och läste era inlägg här och kom att tänka på den mumsiga paprika som jag idag köpte. Den ska få bli mamma/pappa till min paprikaplanta! Ska jag torka fröna först eller är det bara att skrapa dom ur paprikan och ner i jorden?

//Johanna
MRLINDELL
Grattis!

Jag har provat allt det där och ibland får man konstig Paprika också och nu vet jag varför. F1 hybrider är en korsning av två sorter med två egenskaper som man vill ha i en och samma Paprika. När man tar fröer från dessa F1 hybrider blir det oftast enbart en paprika från en av de sorter som användses vid korsningen.
Att sätta fröer från köpta fröpåsar är ändå en god investering, man vet vad det blir och man får välja på ett annat sätt. Bara att välja fröpåse är en del av nöjet.

Det finns Italiensak Paprikor som är jättegoda.
humla
Tack för era svar!

Men ska jag ta bort blomknopparna? Det är säkert 10 st på varje planta.

MVH/Elin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon