kattis113
29-04-2004, 14:47
Vattnade min phalaenopsis precis och upptäckte till min fasa att det var ohyra i jorden. Ni vet sådanadär små kryp som flyter på vattnet och sen när man tar upp krukan så kan man se att de kryper på jorden innan de gömmer sig.
Tål phalaenopsis att man blandar i medel mot ohyra i vattnet?
Någon som har erfarenhet av ohyra o orkideer?
MVH
Katarina
maimiti
29-04-2004, 15:48
Jag har aldrig sett sådana kryp i orkidékomposten, men pyrex borde väl hjälpa utan att skada rötterna. Det finns ju andra medel, men då är ju frågan om det är ok för rötterna. Har själv vattnat med pyrex och det skadar ju inte någon del av växten.
kattis113
30-04-2004, 12:19
Hej igen!
Det är nog hoppstjärtar har jag kommit på. Ja pyrex tar nog död på dem, men klara en phalanopsis den behandlingen? Jag vet inte hur känsliga orkideer är...
MVH
Katarina
Åsa, mälardalen zon 2
30-04-2004, 13:07
Hoppstjärtar tillhör de naturliga nedbrytarna och gör oftast ingen större skada de äter helst på döda växtdelar. De brukar trivas extra bra när man vattnar för mycket så man brukar kunna minska ner antalet på dem genom att låta växterna torka upp mera.
EmmaGold
30-04-2004, 18:09
Vet någon av er om detta pyrex biter på såna där pyttesmå flugor också? Dem är mindre än bananflugor. Kanske mer i samma storlek som knotten är.
Har fått såna i samtliga mina krukor nu
Eller är det bara såna där maskar som biter på dessa flugor?
maimiti
30-04-2004, 18:42
Tidigare använde jag pyrex mot allt och det hade god effekt utom på spinnkvalster och trips. Har vattnat alla typer av växter med det och aldrig upplevt att de mått dåligt av det. Numer har jag gått över till Ardap eftersom det även biter på spinnkvalster som är vanligare hemma hos mig än andra kryp... det går dock inte att vattna med det så skulle jag mot förmodan få in hoppstjärtar eller annat jordkvalster skulle jag använda pyrex eller provadopinnar. Jag skulle inte vara rädd att använda pyrex på orkidéerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.