Full version: astrantia
-asno-
Hej
Nu är jag hjärtligt trött på att så astrantia som ändå inte vill komma. Har provar i två år nu och inte nåt grönt ens i älsta krukorna. Finns det någon vänlig själ som har en tuss över, den vanliga vitrosa har jag, det är den mörkare jag skulle vilja ha.

/Åsa
Ti bee
I slutet av sommaren så har jag frön av rödrosa stjärnflocka.
Nej, de är verkligen svåra att få att gro. Tydligen är det allra bäst att helt sonika slänga ut frön i en rabatt där man vill ha dem eller att låta de självså sig. Jag har också givit upp på inomhusodling av dem, hädanefter är det kast i rabatten som gäller.
Hör av dig i slutet av sommaren så....kanske kan vi byta då - lite vitrosa mot rödrosa?
smile.gif
-asno-
Hej
Jag byter gärna, tror du röda vill gro om jag slänger direkt i rabatt? Det är ju inte så arbetskrävande så jag gör nog ett försök till. Ska skriva på en lapp så jag kommer ihåg. Men slutet på sommaren är tidigt hos mig, de brukar ändå hinna mogna frön. Tack!
/Åsa
Ti bee
Ja kanske mognar fröna först mot hösten till, minns inte riktigt. Lycka till och hör av dig sen om du fortfarande behöver frön! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man bör ha färska frön när det gäller Astrantia hos mig är det på gränsen till ogräs så jag brukar försöka hinna klippa bort frökapslarna innan fröna mognar.

Köpefrön kan vara knepiga att få att gro ofta kan det fungera ifall man kallstratifierar och ibland verkar inget fungera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon