Full version: När ska man skörda?
Lottiz
Jag studerade vädret på smhi och planerade noga och fick ner potatisarna så absolut tidigt som möjligt. Tanken var att kunna äta egen potatis till midsommar. Jag har också förgrott flera rädisaplantor och lök. Potatisplantorna är redan 2 dm höga och även övriga plantor har vuxit rejält.

Nu undrar jag hur man vet när man kan skörda? Det är bara andra året jag har en trädgård så jag känner mig ganska vilsen. Hur höga bör potatisplantorna bli? Och hur ser man på rädisor, lök och morötter om dom är klara?

Hur gräver man upp potatis utan att ha sönder den? Sätter jag spaden i jorden är jag rädd att jag klyver dom, så hur gör man?

Jättetacksam för lite enkla, förklarande svar.
vickeva
Detta svar hittade jag på ett annat ställe angående potatis. De morötter och rädisor får man nog titta på för att se när de ska skördas.

"Du kan peta upp potatisar så snart det finns några utan att gräva upp potatisen. Då får du superb färskpotatis. Det växer sedan ut nya knölar och dem kan du gräva upp senare när potatisen slutat växa och börjat gulna. Vissa sorter blommar."
Ingrid på Västkusten
Ohoj Lottiz,

Gammelt knep för skörd av potäter -> de skall blomma först innan man ens skall börja kika efter pärer. Nu finns det ju moderna nya sorter som inte blommar men plantan bör ju vara minst en halvmeter hög och ha rikt friskt bladverk. Och så skall Du ju kupa den med - man kan prova å försöksgräv/pilla nån gång i slutet av Maj/mitten av Juni så ser man lite av vad som finns under jorden.
Man använder grep vid potatisskörd - lite spill blir det alltid.

Rädisor - dem behöver man inte förkultivera då de blir störda av utplantering om det itne är en och en i krukor Du har förkultiverat då sätter man ju ner alltihopa på plats i landet. Man kan skörda dem halvvuxna d v s ca 1 cm i diameter om det är dne runda röda sotern Du har -> åsså kan man skörda dem lit eäldre. Rädisor brukar jag hinna med en tre fyra skördar utav varje säsong, bara så frön med cirka tre evckors mellanrum! Och itne för mkt åt gången, de blir större å svampigare och itne så goda med tiden. En elelr två rädisplantor låter jag altlid gå i blom för rädisfröbaljor ( unga sådana) är en vansinnig delikatess och mkt gott i wok elelr i sallad elelr bara äta som de är i landet. Och så älskar bina och fjärilarna dem. Japp det är sant rädisbaljor är det bästa med rädisan och barn tycker dte är kul också.

Lök -> är det frö eller sättlök? Blasten brukar bli brun då börjar den bli klar vilket iofs inte hindrar att Du kan skörda den även när den itne är färdig som salladslök t ex. Gäller både frölök och sättlök. Skall Du skörda gullök som Du köper i butiken är det gul blast som gäller att kika efetr(oftast Augusti framåt)och så måste man torka dne på hösten, samt förvara dem svalt. Man kan 'knäcka' nacken på lök att få den klar förtare - detta måste Du se upp med vid utplantering för knäcker Du en endaste lök så stannar den i växten. Gäller också lök knäckt vid storm. Nu menar jag knäckt vid nacken alltså. Har varit med om hela lökskörden fördärvad p g a stor mitt i sommaren.

Morötter - där är det som så att de går bra att plocka små som stora. Minst knöggliga biggrin.gif att hålla reda på.

Lycka till!

Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon