Jag har glömt att lägga potatis på förkultivering
Går det att sätta åndå? Hur mycket seare blir de här kustnära i sydvästra skåne?
Jag vill ju bara ha några stånd, går det att köpa bara 10 potatisar någonstans runt Lund/Malmö/Landskrona?
Klart det går att sätta potatis som inte förgrott. Det tar bara något längre tid innan man kan skörda och det är betydligt större risk att potatisblasten drabbas av sjukdomar som tex bladmögel, innan det bildats ordentligt med knölar. Hittar du inte virusfritt utsädespotatis (som är att föredra) i någon plantbutik går det att sätta potatis från livsmedelsbutiken.
/LJ
Jag skulle ALDRIG sätta potatis från matbutiken!
Det har kommit ett nytt bladmögel som kan smitta ner jorden och senkan man inte odla potatis på många år.
Ska man bara ha ett par stånd med potatis kan man ju ha dem i hinkar och då sprider man inte så mycket sjukdomar. Det känns ju lite dumt att köpa en hel påse med dyrt utsäde när man bara vill ha några plantor...eller??
/LJ
Ja det kan man ju, bra ide! men sätt för all del inte jorden i komposten ifall du har haft potatismögel!!!!
Jo förresten, kan s.k. potatismögel drabba tomat då de är släktingar?
Ja det tror jag ia alla fall. Tomat och påtatis ska man odla så långt ifrån varandra som möjligt.
Åsa, mälardalen zon 2
12-05-2004, 10:50
Japp tomat och potatis kan bägge 2 drabbas av potatisbladmögel + en hel del andra sjukdomar. De är faktiskt så nära släktingar att det går att ympa fast en tomatplanta på en potatisplanta (det brukar krävas HÖG luftfuktighet när man ympar tomat på tomat och det gäller nog också om man ska testa ympa tomat på potatis)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.