La Strega
var å tittade till mina småttingar nu....torvkrukorna jag sådde i för ett par veckor sen hade möglat....en av mina solroser har gulnat(?), en har rännit iväg på höjden å lagt sig ner å de andra verkar inte vilja alls...paprikan ser fin ut men är bara 4-5cm hög å verkar ha stannat i växten...*sucka*
första omgången basilika torkade o dog..satte ny för ett par dagar sen..den har börjat mögla. o tomaterna ska vi inte tala om...*snyft*

har sått massa annat nu senaste dagarna...hoppas det går bättre med det...

ush blir så lessen när allt bara dör...vill att det ska växa å frodas som hos alla andra...det är ju det våren handlar om! varför inte här?

kanske står de för mörkt...men jag vet inte hur det ska bli ljusare utan att det blir för varmt...
kanske man inte ska ha små drivhus...?
torvkrukor ska man definitivt inte ha ialf...*aldrig mer*

ush jag ger upp snart sad.gif
Siri
Nej, du får inte ge upp!Det ger sig till slut!

Torvbriketter kan vara dåliga.

Har du fortfarande kvar de i drivhusen? Står de inne eller ute?
Har du vattnat mycket?

Kan du berätta mer så kanske man kan hjälpa till. Inte jag kanske men någon annan,,,,
LillaTiger
Om det är för fuktigt i det lilla drivhuset blir det lätt mögel. God
luftventilering är att föredra. Dålig och alltför fuktig luft blir det
bara elände av..
Annars ska de ju stå så soligt som möjligt och det gör inget om det blir
varmt.. då är det bara att lufta lite.. alltså ta av taket.. eller
ställa det på glänt. Och vattna lite extra då förståss.. eftersom det dunstar
snabbare..
Men det viktigaste är nog ändå ventileringen..

Nu känns det som om jag krånglade till det.. men jag hoppas att du
förstår.. annars är det bara att du frågar.. biggrin.gif
La Strega
Torvkrukorna står på en bricka ett par meter ifrån ett stort fönster.

minidrivhusen har jag bredvid ett fönster, flyttar ut krukorna å in i det svalare rummet när växterna har visat sig

har uppfattat det som att man ska göra så...så frön, in i drivhus varmt och ljust, sen när de kommer upp ska man ta ut dem ur minidrivhuset å ställa svalare men fortfarande ljust...är det inte så?

det där med torvkrukor o rätt vattenmängd verkar omöjligt, en del torkar å dör å en del möglar trots samma behandling...=( har övergått till plastkrukor...men så köpte jag ett nytt drivhus och då stod det att man skulle vattna underifrån vilket jag gjorde igår morse, de e fortfarande dyngsurt i krukorna så de e väl därför min nya basilika har möglat...tog av plastlocket nu så de får stå å torka upp över natten...är det rätt?
La Strega
Lillatiger:
första sådden hade jag stod kvar längre vid fönstret men solroserna rann iväg så fort å de andra började följa efter, blev rädd å få altför rangliga plantor så jag stallde dem i det andra rummet...ska jag testa nån helt ny plats? norrfönster kanske?
LillaTiger
det är sant att alla "växtfaktorer" (ljus, vatten, näring, värme) påverkar
hur det växer. Minskar du dessa växer det mindre.. ökar du blir det
motsatt effekt.. men det måste va en ballans.. mycke vatten å lite ljus gör
att växten tillslut dör.. rötterna kvävs eftersom den inte använder allt
vatten..

De kommer inte växa så fort om det är svalt och ljust.. precis som du sa förut.
Det du skulle kunna göra för att få ner dem lite.. är att plantera ner dem
lite.. du sätter ner stjälken en bit ner i krukan. Den utvecklar fler rötter på
den del som hamnar under jorden.. på det sättet får du ett finare rotsystem också.. =)

Hmmm... ljust ock svalt så ränner de inte iväg.. utan växer lite långsammare.

Det där med briketter är rätt lurigt.. men om man inte har för många får
man vattna dem individuellt.. doppa de som känns torra i vatten så att de
får suga åt sej.. sen väntar du med att vattna tills de känns lätta och lite
torrare igen.. =)

va mycke det blidde.. men men.. hoppas du får ut nått vettigt av det.. rolleyes.gif
kerstin z5-6
"par meter från ett fönster - funkar inte ,det är inte konstigt att det inte vill sej -du får montera ett lysrör, eller börja avhärda ute under fiberduk dagtid ..ljuset är för dåligt i förhållande till vattnet ..
När växter ränner iväg är ljuset för dåligt helt enkelt -då är det lätt att misslyckas och misströsta

Snart kan du så ute smile.gif
Till nästa vår skaffar du lysrör
laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Lyckades inte med något alls före dem så jag vet hur du menar ...
La Strega
åhh....tack för alla tips! men herregu..*förvirrad*....

ehh...som första åtgärd nu då...gjorde jag rätt som tog den plasttaket å låter de torka upp över natten?

ställer allt på köksbänken imorn å ser om de går bättre (kvällssol, men ljust hela dan, inte så långt från ytterdörren så är nog svalare?)

måste jag slänga det som står i de mögliga torvkrukorna? eller kan ja plantera om de små plantorna redan?
LillaTiger
du behöver inte ta av hela locket.. ställ det på glänt bara så räcker det..
Om du är försiktig med plantorna kan du nog flytta dem.. men kom ihåg att
rotsystemet är känsligt när de är små.

Annars håller jag med kerstin.. att det är ljus det är mest brist på för din
del.. det skulle ordna upp det skulle jag tro.. =)
La Strega
okey...tack för all hjälp! tar tag i det imorgon...*gäsp*
kerstin z5-6
Kära la Strega -Jag tror du gjort alldeles rätt , tagit till dig av alla råd , MEN ,
Svalt ...det innebär svalt och ljust .. och Ljus är prio nr 1!

Alltså du försöker inomhus skapa sval miljö ,därför att vi skriver det men det är liksom ingen idee att flytta runt plantorna inne om du inte har ljus till dem .Inte de illgrönaste fingrar lyckas med det

1 Först ljus o fukt så fröna gror
2.sen om det går,under Ljus i ett svalt rum + 13,annars för de lov att stå i fönstret i alla fall..
3.lufta o vattna med måtta
4.avhärda minst en vecka innan du sätter ut för gott

Om du vill mildra starkt solljus -så kan du sätta upp lite frostduk i fönstret i stället smile.gif
De mögliga plantorna kan du plantera om
Låt de torka upp mellan vattningarna och har de flera blad kan de gott komma ur inkubatorn -plastlådan
Ljuset ute är sådär en 20000000 millelux -har ingen aaaning om exakta siffror, men vet att skillnaden i FÖNSTER o ljuset ute är jättestor.Tom mellan inne i ett växt hus och utomhus är skillnaden stor
ljust = vad vi tycker är en ganska ljus plats på en bänk inne i rummet är för en ny planta -i princip inget ljus alls...
smile.gif
Cilla
Massor av bra tips här. Att det möglar lite här o var behöver heller inte döda hela "skörden".

Torvkrukor och torvbricketter tycker jag fungerar illa. Jag gör ibland hemmagjorda såkrukor av tidningspapper som jag rullar och stoppar såjord i och det är väl nr 2 på listan över mögelälskande krukanordningar.

Plast är bättre. Använd sådana när du planterar om.
La Strega
Nu har jag stallt allting vid söderfönster med sol hela eftermiddan...

har plastlocken på glänt (fortfarande dyngsurt i jorden sad.gif )

får plantera om mina små plantor sen....krukorna är jätteäckliga blink.gif
hoppas ja inte pajar dom bara...*nervös*

tack för att ni är så hjälpsamma! *Kramar om allihopa*!

wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon