Full version: Bredbandsfunderingar
Lena N
Har en tid kollat runt på nätet efter bredbandsalternativ. Hittade nu att Spray erbruder gratis modem maj månad ut och billig månadsavgift.

Blev dock betänksam när där stod att "ADSL-modemet ska kopplas till bostadens första telefonjack". Jag har datorn vid näst sista jacket. wink.gif

Så nu undrar jag hur viktigt det där med första jacket är? huh.gif
Vad har ni för erfarenheter av Spray? huh.gif
Fredi
Om modemet inte sitter i första jacket bryts adsl-förbindelsen när du använder en telefon som sitter före på linan. I alla fall enligt vad som sades till mig.

Ett alternativt sätt att få internet till din dator är att sätta en trådlös router vid första jacket/modemet och ett trådlöst nätverkskort i din dator.

På så sätt kan du skaffa dig en laptop med trådlöst nätverkskort och sitta i trädgården och surfa!

Lite dyrare lösning dock...
TeliaNet
akta dig för spray. det var nån tvist med nån här på forumet.
du kan ju alltid köpa jack flytt hos telia eller bara koppla om trådarn, om du har kabel med 4 kardela(ledare).

i annat fall så sätter du bara telefonerna efter POTS splittern.
jag rek. Zyxel Prestige 645MP-A1 modem med auto inloggning som jag själv har.

du bör välja bort: telia, spray, bostream, tiscali och RSL com.
för vilken du än väljer så går trafiken ändå på teliasoneras nät.
Lena N
CITAT (TeliaNet @ 29-04-2004, 22:33)
du kan ju alltid köpa jack flytt hos telia eller bara koppla om trådarn, om du har kabel med 4 kardela(ledare).

i annat fall så sätter du bara telefonerna efter POTS splittern.
jag rek. Zyxel Prestige 645MP-A1 modem med auto inloggning som jag själv har.

du bör välja bort: telia, spray, bostream, tiscali och RSL com.
för vilken du än väljer så går trafiken ändå på teliasoneras nät.

"köpa jack flytt hos telia" Förstår ej. sleep.gif

"POTS splittern" Vad är detta? huh.gif

"du bör välja bort: telia, spray, bostream, tiscali och RSL com.
för vilken du än väljer så går trafiken ändå på teliasoneras nät." Hmm unsure.gif Vad har det för betydelse? blink.gif blink.gif

Kände mig okunnig förut ohmy.gif . Nu känner jag mig dum. sad.gif
Fialotta
Nänu...undrar jag om inte TeliaNet talar i egen sak wink.gif
jag har spray modem och haft det i 5 år nu och har jättebra erfarenheter av support o billigt, jag bor ju långt ut i skärgården och telia har inte velat hjälpa oss med något bredband minsann!
Jag kan bara ha i huvudjacket så jag blokerar telefonen...har löst det med att alltid ha mobilen på ifall nån vill ringa under tiden smile.gif
Lena N
"Om modemet inte sitter i första jacket bryts adsl-förbindelsen när du använder en telefon som sitter före på linan."

Om detta är enda problemet med att inte använda första jacket är det lätt löst genom att dra ur jacket till telefonen före datorn. Det är ju bara jag som använder telefon i huset. biggrin.gif

Tack Maudan för din uppmuntran att använda Spray. Att det är billigt är viktigt för mig. wub.gif
TeliaNet
nej då känn dig inte dum.
själv studerar jag nu för tillfället ADSL signleringen.
PSTN(telefon[tal]) använder 300-3400Hz på tråden medan adsl anväder 26000-1.100000Hz. splittern delar på den högfrekventa signalen och skickar den till modemet. den lågfrekventa går vidare i den fasta kabeln på de 2 övre trådarna jacket till nästa jack där de kommer in på de undre.

en jack flytt från telia kostar 269 och är en modularpropp(PRIMOD6/4) med kabel som man skarvar till rättl ängd och kopplar in i den andra modulkontakten, alltså du får flytta första jacket precis vart du vill. har själv en såd och den är att rekomendera.lätt monterad allt medföljer.

med Telia som ISP(internetleverantör)måste du gå till deras inloggningssida,och sen loggas du ut efter ett tag. alltså inte att rek.
de andra operatörerna använder samma utrustning som telia så du vet vad du får, men de använder RFC2516 alltså pppoe inloggningsprogram.
vissa modem klarar inloggning själva bla det jag nämnde.
Virgo
@TeliaNet

CITAT
du bör välja bort: telia, spray, bostream, tiscali och RSL com

Du gör ju reklam för telia, får du betalt av dom fastän du säger att man ska välja bort Telia?
TeliaNet
jag vill skilja på teliasonera och telia nära.
jag gör inte reklam för något.
jag är däremot lite kunnig på telekommunikation

jag tycker inte att man ska betala mer för nåt som är sämre. alltså telias dåliga ADSL funktion till ett skyhögt pris.

använder rix telecom. de har ett bättre webmail system än vad telia har och så är de mycket billigare.
jag betalar 305kr/månaden+ ingen bindningstid för rix ADSL 0.5Mbit/s.
ingmet
Vi har inte vårt bredband (Bostream 2,5 Mb) installerat på första jacket. Hittar det helt enkelt inte... förbindelsen bryts inte när telefonen ringer. Vårt enda bekymmer är att det brusar så "innibäng".. Detta gör att båda parter pratar kort och effektivt... blink.gif blink.gif .

Har precis installerat trådlöst nätverk, idag satt jag ute på altanen med min bärbara och körde.. precis bredvid syren och tulpaner.. störtmysigt.. Det går som en dans... laugh.gif
Virgo
CITAT
jag gör inte reklam för något.

Ditt användarnamn och avatar säger annat.

0,5Mbit/s är väl knappast bredband.
TeliaNet
vi pratar ju faktiskt om ADSL och inte bredband virgo.

till ingmet, vet ej om du har ADSL eller annan DSL.
verkar som adsl men skanova säljer inte den hastigheten.
bruset beror troligen på en sämre fungerande splitter.
jag tror du ska kontakta bostream och berätta och säga att du ska ha en ny splitter.
får du ingen ny så får du köpa en, den kostar omkr 180kr. köp en excelcius på kjell och co.
första jacket kollar du genom att du öppnar jacket och rycker försiktigt i en kabel åt gången också får en annan titta i ett annat jack var det rör sig.
du bör göra en ritning så du får en översikt.
MRLINDELL
Jag har Bostream och det är billigt och jäkligt bra. Du skall ha ett ADSL modem med PPPoE klient, eller en Router som har PPPoE för automatisk inloggning på bredbandet så fort du försöker komma ut på det.

Telia har inte denna support!! = S K I T !!!!

Har du en ADSL Router med switch så har du allt. Det finns även trådlösa sådana, jag har en sådan och man slipper sladdar!! = SKITBRA!!
Flera kan sedan surfa samtidigt på nätet oberoende av varandra, routern sköter om det lokala nätverket (Gateway) och delar ut interna lokala IP adresser med DHCP.

Använder du NetGear så har de support till DynDNS. Ofta får man tilldelat en dynamisk IP address, dvs din provider byter denna ganska ofta.
mrlindell.dyndns.com pekar alltid på mitt ADSL modem's IP oavsett vad Bostream sätter den till. Då kan man surfa till sin egen hemsida eller använda FTP för att kontakta sin egen server i "måttlig omfattning" som det står i avtalet. Många andra Providers är ganska tjuriga gällande detta.
www.DynDNS.com bjuder på de 5 första dynamiska länkarna = GRATIS!! Ofta behöver du bara 1 st. = 0 SEK.

www.netgear.se

Med Svensk kompetent support långt ut på nätterna och NetGear har långa garantier. Dom skíckar en ny och du skickar sedan tillbaka den gamla t ex. Inget Chafs - raka - rena - rör.

Kontakta NetGear eller någon distributör om råd.
MRLINDELL
Telelinan in har 4 sladdar. Två används hela vägen in. En KOMPETENT hempulare kan använda de två lediga i hemmet att förpassa JACK NUMMER ETT (#1) till sista jacket och sedan serie koppla de övriga korrekt.

Svaret på frågan är att man kan ändra första jacket JA! till sista t ex (enklast).
Posse
CITAT (maudan @ 29-04-2004, 22:42)
jag har spray  modem och haft det i 5 år nu och har jättebra erfarenheter av support o billigt, jag bor ju långt ut i skärgården och telia  har inte velat hjälpa oss med något bredband minsann!

Fattar jag rätt... du har alltså inte någon form av bredband, utan använder endast vanligt modem (för uppringt internet)? unsure.gif
andersen
Här kan ni se hur man ändrar.
http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/tele22se.html
Fialotta
CITAT (Posse @ 30-04-2004, 10:06)
CITAT (maudan @ 29-04-2004, 22:42)
jag har spray  modem och haft det i 5 år nu och har jättebra erfarenheter av support o billigt, jag bor ju långt ut i skärgården och telia  har inte velat hjälpa oss med något bredband minsann!

Fattar jag rätt... du har alltså inte någon form av bredband, utan använder endast vanligt modem (för uppringt internet)? unsure.gif

Ja, du har fattat helt rätt...så är det i
sthlms skärgård 2004...40 min. från stan.
Finns företag härute som oxå ligger på och vill ha bredband...
vi kämpar på ...vi får se om vi lyckas rolleyes.gif
andersen
Even dom som bor i skärgården kan ha bredband!

Tex så kan man ha bredband via satelit det är ett rätt dyrt sätt men dock möjligt för alla.

http://www.swepet.com/main.html
Virgo
CITAT
vi pratar ju faktiskt om ADSL och inte bredband virgo.

Tråden heter "Bredbandsfunderingar"
MRLINDELL
Den korrekta definitionen på bredband är också subjektiv, det finns flera stycken. Hos vanliga användare som inte bryr sig så mycket om själva teknologin, som bara vill surfa på internet med 10 ggr bättre prestanda än modem kallar även ADSL bredband, det tycker jag är Ok. Alla vill ha bredband i någon form och ADSL marknadsförs även som bredband.
Varför hänga upp sig på detta?

Telia 0.5 Mb (500k bit) var ofta 300-370k när jag testade. Bostream har 0.5 Mb för 198 sek och GARANTERAR 500k, mina tester visar på lite mera, runt 6-700k ibland när man för över flera filer. Inget trassel, inga brev med ändrade villkor eller priser stup i kvarten. Telia var bara bäst på att trackasera folk och ta betalt. Välj något annat är rekommendationen.
Virgo
Definitionen på bredband kan diskuters hur länge som helst eftersom den inte är faställd när från vilken bandbredd bredband kan kallas för bredband.
Annars så säger "bredbandsförståsigpåare" att bredband inte börjar förräns vid 1Mb fiber.

Och snart så kan jag lägga mitt modem i mitt "Datormuseum". Bara några månader kvar tills fibern är inkopplad.
andersen
Vist är det så att vad som är bredband eller inte kan diskuteras mycke men faktum är att har man inte "riktigt" bredband så får man problem om man ska se på film/tv via internätt.

En länk i ämnet http://www.itkommissionen.se/bredband/index.html
TeliaNet
it kommisiopnen säger att det måste vara 5Mbit/s på båda hållen för att kalla det bredband.
netgear är långt fram i utvecklingen, för de har ett modem som stöder ADSL2+.
men det blir inte aktuellt än på några år.
och det är ingen skillnad mellan ADSL operatörernas hastiget, för har du beställt telia 500 eller bostream 500 så får du samma sak genom samma utrustning som teliasonera har.
TeliaNet
glömde säga en sak EKKX kabel får inte användas i ATN, allmäna telenätet, för den har för stor kapacitans.
tillåtna är ALAKY(även ute), ELKXE och ELLXEB
andersen
TeliaNet Är det värkligen så? EKKX är väll samma sak som ELLXEB eller har jag fel?

titta här http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=5087
TeliaNet
notera att jag skrev ellxeb. den som den du visade saknar e och är därför ingen ellxeb. e som din saknade säger bara att e i 5e position: förstärkt utförande och låg kapacitans.
dät är alltså inte riktigt samma.
andersen
Ok tack för svaret.
Lena N
ohmy.gif Oj vad ni har "pratat" sedan jag var här sist. Svar har getts på frågor som jag inte hade kunskap nog att ställa! tongue.gif Nu har jag kopierat en massa klokheter till mitt Word-dokument som handlar om bredband. Känner mig snart mogen att ta steget från modem till ADSL.

Apropå trådens namn så är jag medveten om att 0,5 mb inte räknas som äkta bredband. Men håll med om att det är en klar förbättring jämfört med modem. wacko.gif

Tack alla kunniga Odla-vänner, och har ni fler svar på frågor som jag inte har vett att ställa så ska jag ta till mig även de svaren. wub.gif
andersen
Lena N, Jo det är en förbättring, det finns två stora fördelar med ADSL nr1 att du kan vara på nättet hur länge du vill utan att oroa dej för räkningen.

nr2 du slipper att bli "tagen" av modem kapare som är ett stort gisel i dag.
*Felix matte*
Faktiskt så är det inte så himla stor skillnad mellan att surfa med Telia ADSL och 10 Mb bredband....tycker jag smile.gif
andersen
Jo det är stor skillnad att surfa med riktigt bredband om man som jag är intresserad av att titta på tv via nättet.

En länk i ämnet http://wwitv.com/portal.htm
*Felix matte*
CITAT (andersen @ 01-05-2004, 08:16)
Jo det är stor skillnad att surfa med riktigt bredband om man som jag är intresserad av att titta på tv via nättet.

Absolut! det håller jag med om.... det var lite slarvigt av mig att inte säga att det gällde "vanligt" surfande och inte alls när man vill se film. biggrin.gif
TeliaNet
bredband och bredband, ADSL är en teknik tom tog fram i californien på tidigt 90 tal.
den togs frem för att kunna sända kabel tv i telenätet, den har mindre kapacitet uppström för att man skulle kunna beställa hem filmer.
på ATM sänds mediet i frame-relay form, och du kan använda ADSL för att titta på streaming media(om du har över 2mbit down).

telia valde ADSL(<8192kbit/1mbit>) i större utsträckning än SDSL(singel-line digita subscriber line <2,3>) för att adsl passar internet anslutningar för privat bruk där info mästadels skickas ena hållet.
ADSL är mer komplext och använder interleave dvs infon behöver inte sändas om i fall det blir nåt fel.

ADSL är bara en benämning på flera asymetriska överföring tekniker. det finns alltså flertalet adsl teknikera(ADSL2/ADSL2+/ADSL2++ är inte inräknade).

förlåt mig jag tror jag hade fel innan, bredbandsbolaget har börjat med ADSL2+ tror jag.

lena n till dig vill jag säga att du bör nog skaffa ADSL om du har möjlighet, förnärvarande har teliasonera strypt hastighet men när det ligger fler optofiber i marken kommer de att släppa på hastigheten till max alltså 8mbit.
välj tex rix telecom, de har ingen bindnigstid.
MimE
CITAT (andersen @ 01-05-2004, 07:35)
Lena N, Jo det är en förbättring, det finns två stora fördelar med ADSL nr1 att du kan vara på nättet hur länge du vill utan att oroa dej för räkningen.

Nr tre: Vanliga telefonen är inte upptagen.

/Mimmi
Lena N
CITAT (andersen @ 01-05-2004, 07:35)

Detta visste jag inte, jag trodde att när man är ständigt uppkopplad så ökar risken för modemkapning.
andersen
Lena för att bli "tagen"av modemkapare så måste du ha ett telefon modem och det har du inte oavsätt vilket bredband du andvänder.

En länk i ämnet http://sv.wikipedia.org/wiki/Modemkapning
TeliaNet
det behövs inte modemkaparprogram för att vara illa ute.
nu mera slipper man ju betala för teliasonera står för kotnaden.
som jag som besökte en sida och när man stänger ner fönstret kommer ett msgbox(vindowsmeddelande) om att inom några dagar kommer en faktura, vänligen betala denna.
vet ej om den funkar för jag använde skolans dator.
tekniken är enkel: spårar ip adressen till ISP alt. nätägare och de vet vilket ip nummer du har och du får en faktura.
efter som mitt ip är speciffiserat så har det en adress som är: xxxxxxxxx.bredband.skanova.com
TeliaNet
jag väntar på att nån ska skriva nåt!
Posse
CITAT (TeliaNet @ 02-05-2004, 22:16)

unsure.gif
TeliaNet
CITAT (Posse @ 02-05-2004, 22:18)
CITAT (TeliaNet @ 02-05-2004, 22:16)

unsure.gif

ja nu när vi pratar telekommunikation som är mitt ämne vill jag fortsätta med det ett tag till!
Fredi
CITAT (TeliaNet @ 01-05-2004, 09:11)

Jag har ingen bindningstid på mitt bostream 0,5.

Fast det är ändå inte så lätt att byta adsl-leverantör. Jag skulle vilja byta till Bredbandsbolaget 10 mbit, men då måste jag köpa nytt modem och betala en ganska saftig anslutningsavgift. mad.gif
TeliaNet
CITAT (Fredi @ 03-05-2004, 09:45)
CITAT (TeliaNet @ 01-05-2004, 09:11)

Jag har ingen bindningstid på mitt bostream 0,5.

Fast det är ändå inte så lätt att byta adsl-leverantör. Jag skulle vilja byta till Bredbandsbolaget 10 mbit, men då måste jag köpa nytt modem och betala en ganska saftig anslutningsavgift. mad.gif

är det VDSL i jacket du menar?
VDSL använder upp till 12MHz och är lite asymetriskt.
VDSL må vara snabbt men är ändå en dålig teknik.
Fredi
Japp, det är VDSL jag menar (även om jag tidigare blev tillsagd att det egentligen inte finns någont som heter VDSL. Vet du varför? Jag fick ingen förklaring.). Bor man i villa är det inte så lätt att få tag på något annat.

Jag bodde tidigare i lägenhet med 10 Mbit/s via fiber (både uppåt och neråt). Det kunde ta ned till 15 minuter att ladda ner en film...

Vill man surfa lite snabbare skall man leta upp ett ställe där man kan få: brutalt snabbt bredband...

Tyvärr vill inte BBB dra in sådan lina till mitt hus wink.gif
TeliaNet
först kom HDSL High-bit-rat Digital Subscriber Line(kräver 2 trådpar, alltså 2 linjer).
VDSL, Very HDSL, kräver ett trådpar.
skulle tro att det beror på det.

10Mbit fiber? skulle tro att enbart flera delade på fibern. fibern har för hög kapacitet och är för dyr för enbart en användare.

i nässjö är det bara en person som har dragit fiber till sin villa.
Fredi
Det var fiber in i hyreshuset och i huset satt ett 10 Mbit LAN.

Det var inte många som belastade linan ut ur huset så det gick MYCKET snabbt.

Innan någon tekniskt kunnig skriver ett inlägg om att det inte alls gick snabbt vill jag åter igen skriva att det gick MYCKET snabbt.
TeliaNet
ja 10 mbit är inte 10 mbit.
med mitt ADSL på 512 kbit är det 64ktyte/s(8bitar=1byte) men i bland går det över 70kbyte/s=560kbit.
troligen hade du mer än 10mbit(1,25Mbyte/s) under vissa stunder.
det är klart att du tankar en film på under 15 minuter i den farten.
andersen
Ett bra program finns här och hämta för att testa hastigheten

http://www.tptest.se/

Till TeliaNet ang ip adresser så är det väll så här att det är inget som dom olika operatörer talar om till vem som helst därför är det svårt att någon ska kuna kräva pengar för någon tjänst.
TeliaNet
operatörerna hyr in sig på telias nät genom skanova som är ett varumärke i teliasonera och som mer än gärna ger ut sådant.
andersen
Jaha . Där ser man, menar du att jag som privatperson åxå får tillgång till det, jag menar att om jag får dit ipnr och kör det imot http://www.ripe.net/perl/whois så att jag vet vilken operatör du har så lämnar dom ut vilken gata och stad du bor i ? är det så enkelt?
TeliaNet
det syns inte vilken operatör man har, bara vilket nät man tillhör.

körde länken du gav. den var skit bra, tack
skrev in min ip och fick fram att jag ironiskt nog tillhör: TELIANET.
det står alltså vilket nät jag tillhör och då skickar betalföretagren info om och telia skickar all nödvändig info tillbaka.

neo trace är ett liknande program och det funkar mycket bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon