Full version: Hjälp
Ragazza
Kan någon ge mig ett exempel på en blomma som är ganska ny i landet som garanterat inte fanns i norrland för 30 år sedan. jag skriver en artikel om gamla växter men kommer inte på någon nyhet som kan vara ett exempel på vad som inte fanns, kan någon hjälpa en övertrött skribent?
amaira
Inget svar än?
Jag väntar med spänning!
Nog borde väl nån veta här?
Själv kommer jag inte på en enda!

Du menar ute i trädgården förstår jag. Inomhuskrukväxter är ju lättare - de vackra orkideerna är ju ett bra exempel.

Tänk att jag inte får nån idé. Jag som är så stolt över mina gamla växter på tomten, min hundraåriga rosbuske t.ex., men "nya"?
Det är klart att jag "måste veta om", som kontrast!

Jag tänker mig mest "samma gamla" fast förädlade, så nya färger dyker upp, och större blommor på bekostnad av doften, gäller de "moderna" rosorna t.ex.

Fast nu är ju doft på modet igen.

Flox och dagliljor finns ju förädlade i många nya färger.

Kanske liljor över huvud taget? Vissa "svårare" sorter som gjorts mer lättskötta?

Hur är det med clematis? "Gamla clematis som växer kvar runt gamla torp" har jag aldrig hört talas om.

Hur det är med de norrländska växterna har jag ingen aning om.

Hoppas fler hakar på här! *nyfiken*

Kram från amira.
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske inte blomma men det har ju kommit växter som ex. staketvindruvor som klarar -35-40C , riktigt härdiga minikiwisorter och liknande som inte fanns för 30år sedan.
LillaTiger
Känguruäpple (Solanum laciniatum).. en blå blomma som kom för nått år sen
kerstin z5-6
Vad är norrland"? smile.gif Incarvillea kanske inte var så vanlig för 30 år sen ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon