Mjärden
21-07-2019, 13:28
Jag har haft täckväv över mina gurkplantor sen de kom upp. Det är ett "tält" ca 70 cm högt som jag byggt upp med stolpar och plaströr och jag undrar om det är dags att ta av väven, så att blommorna kan pollineras eller behövs det ? Väven skyddar mot kraftigt solljus och fukten behålls bättre, men så är det där med pollineringen.
Det beror på vad för slags gurkplantor du har. Numera är partenocarpa sorter allt vanligare, och de skall inte pollineras. Kolla om du har både han och honblommor på plantorna, då behövs pollinering.
Vi odlar enbart partenocarpa sorter av frilandsgurka, de ger en bra skörd även under svala och solfattiga somrar.
Mjärden
23-07-2019, 22:40
Jag har läst på fröpåsen idag och utsädet är från Nelson garden. Där står att man skalll täcka med fiberduk fram till blomning, alltså bör den tas av då. Skall kolla i morgon, om de börjat blomma.
Mjärden
24-07-2019, 23:06
Jo, de har börjat blomma, så jag lyfte bort väven på sidorna, men behöll den över med tanke på den kommande värmen och solbestrålningen.
Mjärden
26-07-2019, 17:43
Var och kollade idag och det funkade bra att ha öppning vid sidorna. Jag såg flera bin, som satt på blommorna, så det blir nog pollinerade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.