Eva i Västerås
30-04-2004, 07:00
Mina physalis (ätvarianten, med små bär) har redan små blomknoppar i bladvecken! Dom har stått under ljus på bevattningsmatta, och nu har dom fått flytta ut på uteplatsen dagtid.
Tog egna frön ifjol och satte i skiftet februari/mars.
Chilisarna, sweet banana och jalapeno, är korta och knubbiga och jättefina.
Nu börjar pumpan och de andra nysådda gro. Det är så kul!
Till veckan ska jag sätta potatis och så alla tidiga utesådderna!
I helgen har vi barnkalas, förlåt disco. Men när dottern har firats färdigt för att hon fyllt 9, så...
Nu är sommaren snart här!
Sammaledes här.
Min första sådd misslyckades totalt.
Sådde om med mindre lyckad resultat denna gång oxå. Så fick jag nya från Nelson och dom har tagit sig alla så nu har jag en massa små telningar i överflöd.
Så tycker du skall köpa nya frön, se på utgångsdatum för det kan vara gamla från som säljs fortfarande. Se till att få utgångsdatum i nästa år minst.
Skriver Åsgård
Jag har (vad jag kommer ihåg) alltid odlat physalis med Nelsons fröer. I år är första gången de inte ger resultat. Jag skall dock göra ett försök till och hoppas att de hinner ge ordentligt med frukt innan kylan kommer...
Fast ett år levde mina plantor ända fram till december. Sista blommorna syntes i november. De stod visserligen på en inglasad balkong, och frukterna mognade inte till fullo, men viss kyla tål de alltså.
Ja det skall bli intressant att se vad som händer längre fram.
Förutom växthuset så har jag en vinterbonad balkong och skall försöka se hur länge jag kan bevara en planta. Får se om jag kan tända upp min lampa några timmar om dagen då.
Har i vinter haft runt 10 grader där för vintervila av diverse växter, orkideer m.m.
Skriver Åsgård
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.