Full version: porslinsblomma
iina
Hur sköter jag mina porslinsblommor ?
Den ena blommar med en blomklase /år, men den andra blommar aldrig.
De står i ett söderfönster. Iina unsure.gif
maimiti
Det beror på vad det är för sorter. Det är ganska svårt att ge generella skötselråd för hoyor eftersom det finns så många olika sorter som föredrar olika behandlingar och placeringar. De vanligast förekommande sorterna, typ carnosa och bella, gillar ljus men inte direkt solsken. Bellan vill ha mycket vatten och helst inte torka ut, carnosa kan torka ut en aning men inte helt.
iina
Tack för hjälpen . jag ska försöka klura ut vilken sort jag har. Iina
pejori
ge den en jämn vattning utan för mycket torka så kommer det att fungera.
lite näring då och då skadar inte. skuggas lätt mitt på dagen.
mindre vatten på vintern rolleyes.gif rolleyes.gif
mina har överlevt i många år så, och blommar villigt just nu. smile.gif smile.gif
doftar juvligt i mitt rum på kvällen biggrin.gif biggrin.gif
lycka till
iina
Tack Pejori jag ska prova , precis som alla andra har jag hört att hoyor ska ha lite vatten. Ha det bra / ina
maimiti
Det där att hoyor ska ha lite vatten är en felaktig uppfattning som jag många gånger har undrat var den kommer ifrån. I de flesta fall är hoyor klart mer törstande än folk tror. Det finns hoyor som inte blommar om de torkar ut ens det minsta.

För några år sedan när H. carnosa och H. bella var de enda hoyor som fanns i handeln var det lätt att ge skötselråd eftersom de tål både solsken och att torka ut mellan varven. Numer finns ett otal sorter och alla tål inte samma behandling och därför blir det omöjligt att ge ett heltäckande skötselråd.
iina
Hej Maimiti
Jag gick in på din JÄTTEFINA hemsida , jag är mycket impad och lärde mig en hel del, min hoya måste vara en acuta.

Säljer du sticklingar eller vet du var jag kan få tag på olika sorter ?
Hälsningar Ina
lolo
Jag håller med, vilken fin hemsida, maimiti! Har själv köpt en hoya erythrina på Trädgårdsmässan i Umeå, som jag följer med spänning! Den ska tydligen växa långsamt i söderfönstret, och vattnas en gång i veckan i sin fyrkantiga plastkruka med perlitekulor i jorden...... rolleyes.gif /Ann-Louise
maimiti
Tja, torkar den ut snabbare så får du ju vattna oftare. Min erythrina har väldigt genomsläpplig jord som torkar ut på nolltid, så jag får ibland vattna två-tre gånger i veckan. Ingen växt gillar att stå snustorr för länge.
maimiti
Och hur otrevlig är inte jag som glömmer tacka för komplimangerna *suck*... får skylla på ovana... eller nåt.
Sulawesii
Är du så ovan vid beröm måste jag också hoppa in här! Jag har besökt din hemsida hur många gånger som helst, för det är den bästa hoya-sida jag hittat på nätet!
iina
Ja den hemsidan saknar motstycke !

Kan ni inte berätta mer om era hoyor , jag är helt vild med den växten och kanske kan vi byta eller köpa sticklingar av varandra.
Ser fram emot många inlägg. laugh.gif

Soliga hälsningar Iina
lolo
Hej! En fråga till dig maimiti: Kan man se på en hoya när den behöver vattnas?/Ann-Louise smile.gif
maimiti
Jo, ser bladen väldigt tunna ut och hela växten hänger, då brukar det vara en indikation på att den vill ha vatten. Annars är det lättast att känna på jorden, sticka ner fingret helt enkelt. De flesta vill inte torka ut helt så när jorden är börjar kännas torr är det dags att vattna igen. Vissa vill stå mer eller mindre blöta och då gäller det att passa dem mer... ex bella, lasiantha och wallichii.
kantarell
Hejsan!
Jag fyller på med en ny hoya-fråga när nu expertisen verkar samlas här. Det är nämligen så att jag köpte en hoya limonica på Blomsterlandet någon gång i vintras när de hade orkide- och hoya utställning där. Den hade inga blommor då utan jag fick förklarat att man prioriterat att driva på växten så man kunde sälja en fullstor planta. Den fortsatte ett tag att skicka ut snabbväxande "revor" som sedan vartefter fyllts på med blad. Dessa revor slutade växa på längden för ett bra tag sedan nu men jag går fortfarande och väntar på något som kan tolkas som knoppar. Krukan står ljust. Borde det komma några blommor snart eller måste jag ha mycket tålamod?

Bonusfråga: Jag har inte planterat om den men det sticker ut lite rötter i botten. Vill den ha mer jord kanske?
maimiti
Ofta får man vara utrustad med en stor portion tålamod. Plantor man köper "färdigvuxna" är inte helt sällan fullpumpade med kväverik gödning. Kväve är jättebra om man vill få växter att växa fort och producera ett vackert bladverk, nackdelen är bara att det hämmar blomning. När knopparna väl bildas kan det variera ganska ordentligt i hur lång tid de behöver för att utvecklas. Jag har suttit och väntat i månader på vissa som mer eller mindre drivit mig till vansinne under tiden...
kantarell
Ok, tack för svaret!
Jag misstänkte att det låg till ungefär så men hoppades att avstanningen i växten kunde tolkas som att "bränslet" tagit slut och den därmed skulle fundera på att blomma istället. Nu när jag vet att jag kan ha en lång väntan framför mig ska inte gå och blänga på den lika ofta utan lugnt fukusera på de andra växterna istället smile.gif
Kicki J
CITAT (iina @ 06-05-2004, 10:15)
Ja den hemsidan saknar motstycke !

Kan ni inte berätta mer om era hoyor , jag är helt vild med den växten och kanske kan vi byta eller köpa sticklingar av varandra.
Ser fram emot många inlägg. laugh.gif

Soliga hälsningar Iina

Hej!! Kul att hitta likasinnade här på odla!! Visst är hemsidan underbar!? En klar favorit som jag är in på varje dag! Jag fick SVÅR hoyafeber nu i vintras. Har samlat på mig ca 60 arter på några månader och känner fortfarande ett enormt HA-begär!
Det sorgliga är priserna när man så gärna vill ha många, och det på en gång. Fast det är i och för sig bra för annars drog man nog på sig för mycket på en gång!
Jag har Wayetii och Linearis som jag ska klippa ner då de är stora. Om du vill så får du sticklingar av dessa, kan nog även klippa lite av Kuhlii. Ja och Bella naturligtvis, den är stor! rolleyes.gif
Hade lyckan att få min lilla planta Purpureofusca att blomma. Kolla in någon bild på den så förstår du min lycka som nybliven hoyafantast! wub.gif wub.gif

mvh Kicki
iina
Hej kicki
Jag köper hjärtans gärna sticklingar av dig !
Själv har jag bara två hoyor som jag tror är acuta.
Skicka ett privat mejl till mig så kan vi kanske höras på telefon.
Hälsningar Iina
maimiti
De flesta av mina plantor är ganska stora så det går att klippa någonstans. Om någon är intresserad så är det bara att höra av sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon