gullik.u
30-04-2004, 09:20
Hej! jag tog en massa grenar av olika storlekar från en Pil som dom hade klippt av i fjol för att snygga till. de hade legat på backen men var ändå pigga och levande i år??! de skulle slängas, så jag tog hem och planterade några, nu har dom ju inga rötter men jag har hört att de är otroliga på att ta sig ändå! tror ni det funkar??

ska jag vattna dem ofta nu i början? jag hoppas verkligen att man kan göra så här
Plantera dem i öppen jord (alltså gräv en grop till varje planta eller sätt i kruka) och vattna, vattna, vattna och vattna!! Har de legat länge kanske det kan vara svårt, men klipp en ny snittyta och prova, det kostar ju inget!
Mvh
Fenja
Salix som man har som vägkäppar på vintern brukar ju kunna slå rot, trots den minst sagt omilda behandling de får, så omöjligt borde det inte vara.
För salix är väl nån sorts pil, typ, eller? ;-)
Japp, pil är en slags salix. det finns många olika pilar. Hela salixsläktet är fantastiskt... En mängd härliga, snabbväxande trädsorter. Sälg och vide är också salixarter.
Kolla om grenarna lever genom att skrapa på en med nageln. Är det innanför den tunna barken friskt grönt och gult har de chans att överleva och rota sig.
Säkrast är att lägga allt i vatten ett par timmar innan man planterar. Korta sticklingar, dvs småpinnar, har lättare att rota sig och överleva än långa. Sandblandad jord som man vattnar rejält är bästa jorden i början, men det kan fungera ändå.
Har de legat under snön i vinter kan de ha överlevt.
wolkenkrabber
30-04-2004, 15:23
vi hade en gigantis pil på gården den e borta nug de hade stammar skulle falla isår typ men vi tog videkiss kvistar varje år och alltid skolg dom rötter, kanska coolt att dom har en sådan livskraft
gullik.u
30-04-2004, 16:28
Tack för svar jag hade mina i vatten i ca en vecka innan jag planterade, så då kanske dom tar sig

om jag har tur!!!
Jag har varit med och planterat energiskog (dvs olika salixsorter). Då stack vi ner pinnar ca 40 cm långa med ca 4-5 ögon på, direkt på en åker ( i maj månad). Varken vattning eller något annat efteråt och så gott som alla tog sig. (vi satte säkert ett par tusen pinnar och man fick otroligt ont i händerna av att trycka ner alla pinnar).
/LJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.