Hej, hoppas någon kan reda ut begreppen.
Frön som behöver en köldperiod för att gro kan blandas med lite fuktad vermikulit och stoppas i en liten plastpåse för att förvaras i kylskåp 3-4 veckor. Jag har köpt vermikulit som är vita små, små kulor. Nu har jag däremot sett bilder där vermikuliten är brun och ser ut som smågrus.
Finns det olika sorter?
Har de olika egenskaper?
Vilken är den bästa?
Anni
Vermikulit är ju lerkulor, de kan säkert göras olika stora beroende på vad man skall använda dem till (används som utfyllnad/isolering vid byggnationer). För köldstratifiering av frön så har det ingen betydelse, vermikulit håller bara fröna lagom fuktade. Det går bra med grus eller liknande också.
Åsa, mälardalen zon 2
16-01-2003, 09:08
Vita små kulor ser de lite ut a la små frigolitprickar så är det nog snarare Perlite du har köpt.

Dammar hemskt och känns inte bra att andas in.
Själv börjar jag gå över till andra vänligare saker att blanda i jorden sand, grus, små lecakulor och liknande. Det går även att kallstratifiera i fuktat papper som läggs i plastpåse, sand, såjord och liknande. Vermiculite har jag aldrig behövt använda, jag köper hasselfors S-jord och den är redan färdigblandad med perlite så jag slipper dammet.
Tack för svaren. Jag förstår nu att jag har Perlit. Visserligen ser de lite annorlunda ut än på bilden - de är pyttesmå och helt runda och jag har inte märkt att de dammar.
Jag skulle emellertid vilja köpa vermiculit, men har bara hittat det hos Saxens Örter utanför Norrtälje. Eftersom det är en mineral och därför tungt, så förmodar jag att det blir dyrt att köpa det per postorder. Därför undrar jag om det går att köpa i Skåne.
Anni
Åsa, mälardalen zon 2
16-01-2003, 11:41
Småpåsar på ca 4-5 liter brukar finnas i de flesta trädgårdsbutiker/trädgårdsvaruhus. Jag vet inte riktigt vart i skåne du bor men Öspab finns på flera håll i södra sverige och de brukar ha det mesta, har du långt till närmsta trädgårdsbutik ring runt och fråga så slipper du åka runt och leta. Vermikulit brukar annars inte väga så speciellt mycket, det väger ungefär som perlit. Fast portot inom sverige kan ibland vara dyrt även om det inte väger speciellt mycket.
Ingrid på Västkusten
16-01-2003, 22:00
Det går utmärkt väl att ta lite fuktad torv elelr grus - inte behöver man vermikulit till det.
Vermiulit & perlit har vunnit mark i Sverige sedan vissa böckers publicering - och helt oförtjänt fått en massa uppmärksamhet. Grus, sand och lecakulor är precis lika bra - mkt miljövänligare dessutom.
Undras om perlit bryts ner överhuvudtaget? Det talas det adlrig om...
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.