Full version: Stäppsalvia? mm
Sia
Hej!
Såg nåt som hette Stäppsalvia i affärn igår som jag tyckte var himla snyggt (på bilden). Hur vill den ha det? Skulle det funka att sätta sånt på min klipphäll?
Hällen är delvis mossbeklädd, på en del ställen lite jord annars inte. (Man kan ju bättra på med lite jord i någon skreva om det skulle behövas.) Skugga en stund på förmiddagen annars soligt hela dagen.

Funkar förresten Iris där? Har några sådana lökar som snart ska i marken.

Eller Vårljung? (Står i en kruka för tillfälle, funderar på att sätta ner den någonstans)

Sen har jag Geranium också och den ska väl iallafall trivas, av vad jag förstår... tänkte plantera i helgen.

rolleyes.gif
/Sia
"på en klippa i zon 4-5"

"Varför ge sig på småsten när det finns berg..."
kerstin z5-6
Iris vilken sort ? alla utom sibirisk vill ha sol o torrt, medan stäppsalvian nog inte blir riktigt så maffig som den kan bli i för lite jord -allt beror på hur mycket jord du kan till föra samt hur du får den att stanna kvar
Hannele vet säkert hon har liknande odligsförhållanden smile.gif
Pillan
Det har inte fungerat på våra klipphällar men i rabatten frodas den friskt. Vi har delvis naturtomt. Det som har överlevt i klippskrevor är stenpartiväxter (aubretsia, fetknoppar av alla de slag, silverarv, mossflox och taklökar).
Cilla
Stäppsalvian här överlever allt, och har en härlig färg. I stenparti, i annan jord, i krukor som glöms på vintern. Doftar gott gör den inte tycker jag, då är kantnepetan bättre men inte lika stabbigt härdig och illande blå.
kerstin z5-6
Annars finns ju växter som älskar det läget tex en del penstemoner , sippor, lewisia , taklök , Limonium , grusnejlika -och andra nejlikor som bildar kuddar , trift , lågväxande brudslöja , mm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon