Full version: Hottentottlilja
LenaTuring
Varför blommar inte min hottentottlilja. Fick den för flera år sedan, den blommade med någon enstaka blomma första två åren sedan har den inte blommat mer.
Någon som vet hur den vill ha det för att blomma? huh.gif smile.gif
Kerstin
Hottentottliljan vill tydligen stå svalt på vintern för att sätta knopp. Det kan jag inte erbjuda min så den tjurar också.

hälsar Kerstin
LenaTuring
Hm,hm.......det var något att tänka på. Måste alltså prova att hitta någon svalare plats till vintern då. wink.gif
Tack Kerstin för rådet!

Måste säga att du har en fantastisk trädgård ,var in och kollade ditt album en dag. man får verkligen odlarsug i fingrarna när man ser dina härliga bilder! biggrin.gif

//lena
LenaTuring
ser nu att jag nog var in på en annan kerstins trädgårdsbilder den där dagen. Ja ja.......
tinamia
Hottentottliljan måste ställas svalt ca. 10 grader på vintern samt inte en droppe vatten från november - februari för knoppsättning. Alltså glöm bort liljan helt i ca. 4 mån. I mars när du sätter fram liljan i fönstret brukar knoppen synas och då är dags att vattna lite.

Lycka till!

Tina
Swingtime
Mina hottentottar har stått i växthuset ca 6-8 grader tillsammans med
Pellisar och fuchsior hela vintern,har väl fått en skvätt vatten ibland.
De har nu spräckt krukan med sina rötter och de blommar :)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon