La Strega
grannen kom in å gav mig nån pinne med en toffs på där uppe...dillpion tror ja de hette? den fick en vas med vatten..rätt? hur gör man med den? aldrig gjort nåt sånt förr juh...*förvirrad*

*help me*!
Ingrid på Västkusten
Inga rötter?

Undrar Ingrid
La Strega
nope...en pinne me nån toffs på...
hon kanske mena att jag ska ha den i vas som snittblomma bara?

eller funkar de å plantera den å få en buske?
La Strega
snälla hjälp mig nu då! *desperat* sad.gif
Christer i Falköping
Kan ärligen säga att jag inte vet, men jag tror att det nog är kört med den. Tror att du måste ha rötter för att kunna få en ny planta. Men du kan ju alltid pröva ändå. Sätt den i en kruka med fuktig jord. Sätt en genomskinlig plastpåse över och ställ den skuggigt. Låt den stå så fam till midsommar minst. Om det kommer nytillväxt har du kanske lyckats med att få en ny planta. Men jag tycker nog du skall fråga grannen om det var menat som snittblomma.
Christer.
La Strega
tack snälla för att du svarade ialf! =)

äsh jag sätter den i en vas med vatten...den va juh söt wub.gif

ska fråga om jag inte kan få kräva upp en liten planta hos henne (hon har en jättestor buske så)
hur bär jag mig åt då? bara å gräva upp en "pinne" med rötter å så sätta den i jorden här? ska den gå omväg via kruka?
Christer i Falköping
Kan tänka mig att dillpionen ser likadan ut undertill, som doft och bondpioner. Se till att få mer än en stjälk(med blad) på en rotklump. Sätt den sedan direkt i rabatten och vattna. Den får inte torka ut.
Christer.
La Strega
okey...tack!
Ingrid på Västkusten
Den ser ut som pioner undertill och vill itne stå för torrt men itne i stående vatten och gärna mkt sol - se till att få med rötterna biggrin.gif Hälsar ingrid
Annki
Har fått en fröuppdragen pion som stått och tjurat i 3 år. Soligt, väldränerat, ompysslad (ja, hur man nu gör det?) och i år har den satt fart! Kan tänkas jag får blommor i år?! wub.gif
Eva i Skåne
CITAT (Annki @ 01-05-2004, 19:19)
Har fått en fröuppdragen pion som stått och tjurat i 3 år. Soligt, väldränerat, ompysslad (ja, hur man nu gör det?) och i år har den satt fart! Kan tänkas jag får blommor i år?! wub.gif

Då finns det nog hopp om någon blomma iår. Det tar några år innan pioner kommer igång, men får du ett par blommor i år så blir det säkert betydligt fler nästa år och nästa och nästa.
Jag kan se knopparna i mina pioner nu. Kolla! De syns ganska tydligt.

wub.gif
Annki
Ska kolla knopptillståndet nu i helgen! Eva, du verkar kunna pioner. Jag har en riktigt gammal bondpion vars rotsystem grävt sig uppåt och nu ligger synligt alldeles i ytan av jorden. Ska jag ösa på kompostjord och täcka eller är det vanligt att rotsystemet höjer sig från bädden efter många år? Är det skadligt om rotdelar ligger på ytan? Pionen har stått på samma plats i minst 20 år.
Annki
Öste på kompostjord, och järnspikar vad det växer! Men inga knoppar i treåringen. Inte heller i den vita doftpionen jag köpte av holländarna på förra årets trädgårdsmässa, där man utlovade blommor första året. sad.gif Men den ser frisk och kry ut, så vi får väl njuta av bladen i ytterligare ett år eller två! tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Annki @ 08-05-2004, 21:19)
Öste på kompostjord, och järnspikar vad det växer! Men inga knoppar i treåringen. Inte heller i den vita doftpionen jag köpte av holländarna på förra årets trädgårdsmässa, där man utlovade blommor första året. sad.gif Men den ser frisk och kry ut, så vi får väl njuta av bladen i ytterligare ett år eller två! tongue.gif

Du har väl inte satt knölarna för djupt pioner ska ligga strax under jordytan, (runt 4-5cm under jordytan) är de planterade för djupt händer det ofta att blomningen uteblir.

Annars är pioner ganska kända för att de kan tjura i flera år innan de sätter blom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon