Ätlig trädgård
Hej!

Min fina övervintrade salvia sàg lite kostig ut idag, hoppas att ni kan hjälpa.
Först sàg jag att nàgra blad sàg ihopklistrade ut, tyckte det sàg konstigt ut sà jag klippte bort den toppen.
Senare sàg jag att det fanns nàgra smà svarta prickar pà nàgra av de andra bladen. Kollade lite mer och sàg att en sorts larv (som var sà äklig att jag inte ville kolla noga pà den) som satt gömd i "en strut" av nya blad som kom. Klippte bort den toppen ocksà, för jag blev väldigt misstänksam.

Vad är det jag har fàtt tror ni???

Vad ska jag göra??? Vill inte att min fina salvia ska dö, det kommer även nya smà salvior i samma kruka nu som jag har satt... sad.gif

Mina chilisar har stàtt bredvid salvian rätt mànga dagar i rad nu, kan de vara smittade??? mad.gif unsure.gif

å nu kliar det överallt när jag tänker pà äckliga kryp! wacko.gif blink.gif
HJÄLP!!!! Snälla!

Desperat savliaodlare!
TorparTroll
Hejsan.
Jag håller med dig, det var konstigt.
Anledningen till att kryddväxter är "kryddiga" är just för att de ska få vara ifred från dylika varelser... men utvecklingen går ju vidare. biggrin.gif
Nåja, det bästa vore ju att trots deras "äcklighet" och avlägsna dem manuellt, exempelvis klämma ihjäl dem... Vet inte vad det är för djur men, det spelar "mindre" roll.

Mina salvia dog (eller försvann) på grund av en "getattack". Har gett bort getterna nu och väntar ÄNTLIGEN på en vår utan fyrfota "vänner" som ska provsmaka allt. rolleyes.gif

Nåja, tror inte att din peppar är i farozonen men är du rädd för det ska du naturligtvis flytta på dem.

Lycka till med allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon