Full version: Bondsparris?
lena:-)
Jippi !!!!!!! Förra årets "stulna" bondsparris har tittat upp. Är det nån som vet vad bondsparris är för något , och kan jag börja att skörda redan iår. Satte den förra våren om den kom upp med lite grönt som fick stå kvar under sommaren.
"Den som gräver en grop åt sparrisen skall få riklig skörd"
LillaTiger
Sparris ska växa ostört i ett par år innan du börjar skörda
CallEva på Öland
Hej bland majbrasorna!
Enligt Bonniers Din trädgård kallas Svartrot för bonnsparris.
En annan variant jag hört användas som sparris är de första skotten på Humle!
Här på Ön ska vi nu först på tredje säsongen skörda vår första Sparris om så där fem tio dagar. Längtar.....

Calle på Ön under sol och nordan
Åsa, mälardalen zon 2
Även enligt odla.nu är bondsparris = svartrot
(här kan du läsa om hur du odlar och när du skördar.)
http://www.odla.nu/vegt/svartrot.shtml

Själv bleker jag strandkålen och har den som ersättning för sparris (fast riktigt lika är det ju inte)
lena:-)
Inte svartrot .Detta är verkligen sparris, ser ut som sparris , smakar sparris, men kallades bondsparris av förre ägaren till trädgården . Tror att det kanske är någon äldre sort eller liknande. Det verkade ha vuxit länge på platsen, växte i stort sett i gräsmattan, ingen synlig jord. Jag bara tog ett stort stycke "jord" och hoppades på att det skulle komma med lite rötter eftersom jad då inte alls visste hur sparris växer. Har köpt nya sparrisplantor av sorten Rambo som grävde ner i veckan. med nogranna instruktioner från odlningen och inspiration från "Ingrid på Västkusten"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon