Full version: Fotoalbum..
La Strega
Funderar på å skaffa album å lägga upp bilder här som så många andra gjort...men hur är det igentligen, tittar ni i folks album eller lägger jag ner arbete i onödan om jag lägger upp bilder? huh.gif
Copycat
Ja, ja, ja, mera bilder, mera bilder. Jag har ett TOMT album, det beror mest på att jag inte fattar ett smack om datorn. Jag har jättemycket bilder, men har inte en aning om hur jag får dom dit jag vill. Självklart tittar man i andras album, det är väl det dom är till för. Andras trädgårar, planteringar, krukväxter och alla gulliga husdjur. Lycka till med ditt album, du är säkert mera haj på det där med dator än jag. wub.gif
La Strega
*hehe*...okey smile.gif

då går ja å laddar batterierna till digitalkameran då! laugh.gif
TeliaNet
bara om folk ber att man ska titta!
annelie200
Ja absolut! Det är kul att titta på hur andra har det. Man får tips och det kan också vara bra att se hur vissa saker ser ut. Jag håller på med frösådd nu och tycker tex det är intressant hur andra har fått sina små frön att bli.
Allt kan vara intressant för någon!

Lycka till med albumet! Jag hoppas kunna lägga in lite fina bilder i sommar, nu har jag inte direkt ngt att skryta med! biggrin.gif
La Strega
äsh jag hittar inte laddaren...
wacko.gif

får vänta tills ikväll när pappa kommer hem...så får vi se om ja förstår mig på detta...! rolleyes.gif
Kattgräs
Jag tittar också ifall folk ber att man ska titta i deras album. Själv är jag för ny och saknar digitalkamera. Men kanske, så småningom, när jag fått pli på trädgården...

rolleyes.gif
wolkenkrabber
jag har inget album här, orkar inte mer att göra ett nytt jag laddar upp på ett annat ställe, jag brukar kolla i folks album efter nya bilder och så, det är roligt att se vad andra har för stil
kerstin z5-6
Ett av nöjena med ditt album är ju också att du kan lägga in bilder i inlägg och på så vis illustrera en växt du pratar om -tex ..eller gratta nån här som fyller år med en blomma !
maimiti
Jag tittar för det mesta. Detsamma gäller hemsidor. Ser jag ett www så "måste" jag bara klicka.
Posse
CITAT (La Strega @ 30-04-2004, 15:38)
...men hur är det igentligen, tittar ni i folks album eller lägger jag ner arbete i onödan om jag lägger upp bilder?  :huh:

Jag skaffade album här enbart för att kunna länka in egna bilder i mina inlägg när jag får lust. Och brukar inte sitta och plöja igenom andras album helt apropå.
pimpim
Jag tittar gärna in i album då och då. Det kan finnas mycket kul att få inspiration av. Fick trädgård i juli förra året och det fanns bara humle och vallört här. Så det finns mycket att fylla upp med. Har kommit en bit på väg nu i vår. Men behöver mycket mer tips, råd och hjälp.

Pia
yla
jag kollar
gillar bilder
o gillar att dela med mej mina bilder också
jag har ju en del i albumen här men massor på min hemsida
tycker det är kul o kolla vad folk har
o få ideer
o inspiration
o vägledning
aha gör hon han så
ja ni vet smile.gif

osså kan man göra såhär också laugh.gif
La Strega
åhh vikken fin fjäril! wub.gif

nu har ja laddat kameran å tagit bilder å lagt in dem i datorn, skulle ladda upp dem i fotoalbumet men de var för stora!? wacko.gif

Hur gör man då? kan ju ta bilder me sämre upplösning men då köpte ja ju dyr digitalkamera i onödan...!?
yla
har du ett redigeringsprogram så spara du bilderna för webben
La Strega
har inge redigeringsprogram....(har ganska ny dator å har inte hunnit lägga in allt än)
kan man ladda hem de nånstans? va e de för version på paint shop pro som e nyast nu?
eller pappa har nog på sin data så han kan skicka över...*fundera*

?? unsure.gif
yla
ja du grejar det nog
väntar med spänning rolleyes.gif
Posse
CITAT (La Strega @ 30-04-2004, 20:36)
har inge redigeringsprogram....(har ganska ny dator å har inte hunnit lägga in allt än)
kan man ladda hem de nånstans?

Photo Plus 5.5
La Strega
Då ska vi se om det funkar...tog en testbild på min fina gerbera =)

Testa å kolla mitt album om ja gjort rätt?
yla
hm hm du måste aktivera ditt album
annars kan ingen se det
La Strega
men...jag har ju gjort det!? man tröck ju på en länk i ett mail så skulle de aktiveras...??? unsure.gif
La Strega
nu tror ja de ska funka?
yla
sådär ja nu ser jag den vackra blomman
grattis
La Strega
biggrin.gif laugh.gif wub.gif
yla
sådärja nu kan du göra va du vill kul va tongue.gif
La Strega
Imorn ska ja fota mina ynkliga plantbäbisar så ni får se dem...å så ska ja ut å fota i trädgården med om ja orkar...å hunden =)

*Glad* biggrin.gif
Posse
CITAT (La Strega @ 30-04-2004, 22:30)
biggrin.gif laugh.gif wub.gif

smile.gif Ett tips: Du bör nog inte spara fotografier i formatet GIF, det är visst begränsat till endast 256 färger. Jag rekommenderar JPG istället!
La Strega
sparade i gif för jag har fått för mig att bilderna blir mindre då? fel?
yla
jag tror de e så att man använder gif för rörliga bilder
La Strega
men va blir de för skillnad då? blir bilderna sämre?
yla
jo färgerna blir sämre färre tror jag wub.gif
Posse
GIF är ett icke förstörande komprimeringsformat.

Det kan bara återge 256 färger.

Man kan välja att göra en av färgerna "transparent", vilket kan vara mycket praktiskt t.ex. på webbsidor.

Och man kan skapa "rörliga bilder", s.k. animationer.

Den här animerade ikonen: rolleyes.gif med transparent bakgrund är gjord i GIF.

Pga av de jämförelsevis få färger det kan återge blir återgivningen av fotografier i GIF tämligen torftig.

----------------------------------------------------------------

JPEG är ett förstörande komprimeringsformat - när man ska spara i det kan man välja vilken "kvalité" man vill ha kvar.

Filformatet kan återge upp till 16 miljoner färger, men komprimeringen går bl.a. till så att färgskalorna "rationaliseras". Det brukar väldigt ofta synas och se illa ut på bilder med himmel.

---------------------------------------------------------------

Läs gärna också tråden Hjälp! där det även finns illustrationer! smile.gif
La Strega
vad ska jag spara dem i då!? unsure.gif
Posse
CITAT (La Strega @ 01-05-2004, 11:26)
vad ska jag spara dem i då!?  :unsure:

Jag rekommenderar i JPG... men med "lagom" komprimering. Jag använder Photo Plus 5 och i det programmet kan man komprimera på låtsas först för att se vad som "lagom" är. rolleyes.gif
amaira
Tack Posse för din bra och enkla förklaring!!!
Posse
CITAT (Posse @ 01-05-2004, 11:43)
CITAT (La Strega @ 01-05-2004, 11:26)
vad ska jag spara dem i då!?  unsure.gif

Jag rekommenderar i JPG... men med "lagom" komprimering. Jag använder Photo Plus 5 och i det programmet kan man komprimera på låtsas först för att se vad som "lagom" är. rolleyes.gif

P.S: Jag brukar alltid spara=behålla orginalfilen också, när jag komprimerar/optimerar en bild för att använda t.ex. här på Odla. Det kan ju vara bra att ha bilderna kvar i oförändrat skick också - ska man t.ex. titta på dem direkt i egna datorn är det ju bara en nackdel om de utsatts för förstörande komprimering. Eller om man skulle vilja skriva ut dem.
La Strega
Så...nu har jag lagt upp lite fler bilder....i JPG! biggrin.gif

har ja gjort rätt nu? blink.gif unsure.gif rolleyes.gif
Posse
CITAT (La Strega @ 01-05-2004, 12:11)
Så...nu har jag lagt upp lite fler bilder....i JPG!  :D

har ja gjort rätt nu?   blink.gif  :unsure:  :rolleyes:

Det är väl inga fel vad jag ser. Missan ser mysig ut, klappa henne gärna från mig! smile.gif

Om man har någorlunda skarpa bilder tycker jag gott att man kan visa dem i lite större storlek. Hur stor skärm använder du, och vilken skärmupplösning? unsure.gif
pejori
tittar i alla album jag hittar biggrin.gif biggrin.gif
det är jättekul med album, så det lovar jag är inget onödigt jobb för dej. laugh.gif laugh.gif
önskar jag kunde göra ett eget, men har ingen digitalkamera sad.gif
Posse
CITAT (pejori @ 01-05-2004, 16:29)
önskar jag kunde göra ett eget, men har ingen digitalkamera sad.gif

Det kan räcka bra med en vanlig kamera och en scanner! smile.gif
La Strega
jo visst e min kisse söt!? wub.gif ska lägga upp bilder på alla mina djur...men eftersom de e trädgårssida ska ja försöka få upp lite trädgård först =)

tykker ni bilderna är för små? har prövat mig fram lite nu...så svårt å hitta "rätt storlek så de går å ladda upp dem...hmm..aja ja lär mig så småningom ...allt kan ju inte bli perfekt från början!? huh.gif
yla
härligt
det tar sej
fina bilder
rolleyes.gif

posse du är en klippa på o förklara
jag vet hur man gör men de e såååååå
svårt att förklara varför
de e du bra på
toppen
rolleyes.gif
Eva i Norrköping
Jag tittar ofta i andras album. Tycker det är jättekul, och inspirerande! Skulle önska att det fanns någon särskild samlingsplats för allas album här på Odla, så att man kunde titta igenom dem på ett och samma ställe. Som nu får man leta sig fram bland de enskilda inläggen.
La Strega
ja nu har ja fått upp en del bilder...
ska fota mer imorn!

är ju amatörfotograf men de går väl å se vad de föreställer ialf? =)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon