La Strega
30-04-2004, 15:37
Vi har en stor jasminbuske (2meter(?)hög cirka) som jag skulle vilja beskära och flytta, går det att göra samtidigt? när kan man flytta på den? nu?
Åsa, mälardalen zon 2
30-04-2004, 22:45
Antar att det är Schersmin du menar (den enda jasminen som är härdig i sverige är en klätterbuske som får gula blommor). Det börjar kanske bli en aningen sent att flytta, lövfällande växter bör man ju flytta när de är i vila (=har inga blad, tidig vår eller sen höst). Beskärning skulle nog gjorts för 1-2mån sedan. Men växter är ofta tuffare än man tror de klarar ofta flyttar + beskärning även under tider som inte är optimala bara man ser till att de blir ompysslade med vatten tiden efter en flytt.
La Strega
01-05-2004, 10:41
tack för svaret!
vi har bestämt oss för att beskära den nu och ev. flytt får bli i höst....den har klarat mycke hittils den där busken så den ska nog överleva?
Schersmin? ja alltid lär man sig något nytt... vita fina blommor har den
Jag klippte ner vår enorma schersmin i höstas och flyttade den med så mycket rötter jag kunde. Planterade den i stor grop och vattnade den rejält. Nu grönskar den så fint och har till och med en del blomknopp

. Så flytta den sent i höst är mitt råd.
/LJ
La Strega
02-05-2004, 17:08
Såhär blev det till slut...den fick krympa över en meteri höjd..
tror ni den kan blomma iår endå?
Åsa, mälardalen zon 2
02-05-2004, 17:10
Tyvärr lär den nog inte blomma iår Schersminer blommar på äldre ved inte ettårsskott. Efter en hård beskärning kan det ofta ta ett par år innan den blommar igen.
Jag hade också en stor rackare som växte på fel ställe, (Stod där när jag köpte). Jag grävde upp den, tog kvistar och satte i marken där jag vill ha den . det är två år sen. Den är på gång kan jag säga, blir större och större kommer mera blad och liknar vad den ska likna. Kul att se när det växer upp igen . Resten fick jag tyvärr slänga hittade ingen då som var intresserad, visste inte om detta forum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.