Halaj!
Jo, nu har grävarn varit här och grävt ut en ränna för mina havtorn.
Det skall bli en häck av dem.
Jag håller på och återfyller med samma jord, blandad med brunnen koskit.
Nu undrar jag ifall det inte kan bli för mycket av det goda.
Jag inbillar mig att den växer i väldigt mager jord i vilt tillstånd.
Kan man övergödsla med kogödsel? Vad händer i så fall?
//T
Tror nog inte att det är någon större fara. I etableringsfasen behöver de ju lite näringstillskott, men senare sköter de ju t.ex. kvävetillförseln själva. Och brunnen koskit blandat med gamla (trötta?) jorden låter som en helt okej etableringsfas. Kodynga är ju mycket "snällare/mildare/balanserad" än häst- och hönsskit till exempel.
Micke
lilla mamma
30-04-2004, 21:07
jag grävde ner mina plantor på södersidan i den gamla jorden utan tillskott.
Täckte med täckbark och har bara vattnat tre gånger på två år.
inte en gnutta gödsel i närheten.
De växer utmärkt och gav hur mycket bär som helst förra säsongen.
Anita
Ingrid på Västkusten
01-05-2004, 17:13
Hoppsan!
det var väldans mkt av det goda det!
De kommer nog att satsa på tillväxt första tiden i så fall. Jag odlar mina i ca 20 cm hemsk blandning som avrt över i en klippskreva, de växer itne fort men de överlever .D viktigt att de har vatten och sol och inte för stillastående. Kul att fler gilalr dem! De är ju Nordens apelsiner säger man ju

goda bär till max, om än något svårplockade:D
Men övergödsling - det har Du itne gjort!
Hälsar ingrid
Christer i Falköping
01-05-2004, 18:45
Men hur ser man skillnad på hon och hanplantor? Jag har två frösådda, som ser likadana ut. Naturligtvis får jag inga bär, men det skulle ju vara kul att köpa ett eller två exemplar av det motsatta.
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
01-05-2004, 18:49
För att kumma könsbestämma havtorn måste man nog studera blommorna, här hittas beskrivning av han och honblommor hos havtorn:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/elaeagna/h...po/hipprha.html
Christer i Falköping
01-05-2004, 21:55
Tack! Verkar som om jag har hanplantor då. Det blir nog en tripp till Öbergs i Varnhem någon dag, så att jag kan få bär framöver.
Christer.
Halaj!
Tackar för svar!
Nu är de i backen (en Romeo, och ett harem på fem Julior), en helg och en knäckt rygg senare.
Jag tryckte ner en sisådär 25 säckar kogödsel. Låter kanske mycket, men rännan var 0,5 x 1 x 11 m = 5,5 m3 , så det blir lite knappt 20 % träck i jorden.
//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.