ester
Tänkte plantera sallat, spetskål, smultronspenat och sockerärtor i mitt trädgårdsland i år. Det växer så dåligt under jord att jag tyvärr får skippa potatis och morötter.

Trädgårdslandet är i behov av en rejäl vändning. Har vänt ungefär halva och har den delen som kål och sallat ska planteras i kvar att vända. Är gravid så det är tungt och maken är sällan hemma. Kan man täcka det elädiga gräset med tidningar, hälla torvgödsel över och plantera i det? I så fall, hur djupt måste torvlagret vara? Det är trots allt lättare att köra skit från stallet i skottkärra än vad det är att gräva och kratta. blink.gif

Hur vill min smultronspenat och sockerärtorna bo? Dem har jag ingen färdig växtplats åt ännu.
Åsa, mälardalen zon 2
Smultronspenat = bärmålla
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/chenopodia...no/chenfol.html

Mållor brukar ofta inte vara så kinkiga men de vill helst växa i fuktighetshållande jord. Ofta gillar de lite högre pH.

Sockerärtor tycker inte jag är speciellt kinkiga jag har odlat dem både i lera och den här barrskogsjorden jag har nu och det brukar fungera bra. Det optimala är nog mullrik fuktighetshållande jord. Det måste vara minst +8-10C i jorden när man sår sockerärtor. Är det för kallt i marken ruttnar ofta fröna.
ester
Mina ärtor växer än så länge inne. Jag tänkte sätta ut dem om några veckor. Nu står de svalt och i ungefär 10-15 graders värme. Jag kan ju sällan hålla mig utan förgror så mycket som möjligt wub.gif
Ingrid på Västkusten
Smultronspenat är välrdens mest överrreklamerade 'bär'växt men den är ganska rolig annars. Sol och god jord.
Japp Ester - strunt i å gräva det går så bra som Du har tänkt biggrin.gif tag tio centimeter å så bara kör. Då har Du tagit första steget på 'lasagna gardening'
kika här på denna länken;

Lasagna Gardening

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon