Full version: Nässelvatten
gullik.u
Vad är Nässelvatten? det kanske står här någonstans hur man gör det och hur det ska användas, men efter en lite slarvig sökning hittade jag det inte sad.gif är det bättre än hönsgödselvatten? tänkte till perenner i första hand har annars köpt hönsgödsel idag, men det kanske är för tidigt att hälla på det än?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är bara att gå ut och plocka nässlor. Fyll hinken till 1/3-1/2 med nässlor. Häll på vatten, rör i hinken en gång om dagen, ha gärna lock på. Efter någon vecka i sommarvärme så brukar det stinka rejält, då silar man och späder ca 10 ggr. De flesta växter brukar gilla nässelvatten, speciellt tomater och många andra grönsaker. Fleråriga växter gödslar man ju inte så mycket under sommaren, man bör inte gödsla fleråriga växter efter midsommar med gödning som innehåller en massa kväve då kan de få svårt att avmogna = de klarar vintern sämre.

Både nässelvatten och hönsgödselvatten är mums för växter.

Fleråriga växter gödslar jag inte varje år men de gånger jag gör det gödslar jag tidigt på våren genom att slänga ut gödningen i rabatten och vattna ordentligt, det är ju NU man ska vattna många trädgårdsväxter rikligt så att de får en bra start.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon