Full version: Chili... sen sådd...
mute
Hej!

Jag vet att det är försent att sätta chilisar för att de ska ge frukt i år. Min undran är dock; Kan jag så nu, för att de ska komma igång bra nästa säsong?
alex
Du kan nog få chillisar redan i år om du odlar i växthus. Den andra idén med att ha bättre start nästa år är inte så dum heller om du bara förvarar den bra på vintern.
Red Savina
Det är bara att sätta igång. De hinner få frukt.

Jag har i många år satt dem i maj och inte haft några som helst problem med att hinna få frukt.

Dock kan vissa sorter vara riktigt sega t.ex red savina, scotch bonnet mm. medans "vanliga" cayenne är som "ogräs".

biggrin.gif
La Strega
Jag satte chilifrön för över en vecka sen...de har fått samma behandling som mina paprika o tomatbebisar, men verkar inte vilja komma upp? har inte visat tecken på liv alls förutom en lång ranglig sak som jag misstänker är ett frö som hamnat fel !?
mute
CITAT (Red Savina @ 05-05-2004, 18:01)
Det är bara att sätta igång. De hinner få frukt.

Dock kan vissa sorter vara riktigt sega t.ex red savina, scotch bonnet mm. medans "vanliga" cayenne är som "ogräs".

Hmmm... sensådden är just bla Scotch Bonnet... Men Omnicolor och Tabasco verkar ju vara av samma karaktär som Cayenne...de första har börjat gro nu så vi får se, som sagt, kanske en tidig start på nästa säsong för Scotch Bonneten istället blink.gif

Tack!

MVH
Johan
La Strega
mina har kommit upp nu! bara small till å gick jättefort å nu är de redan flera centimeter! (börja igår) ohmy.gif biggrin.gif
mute
CITAT (La Strega @ 06-05-2004, 22:55)
mina har kommit upp nu! bara small till å gick jättefort å nu är de redan flera centimeter! (börja igår) ohmy.gif biggrin.gif

Kul! Bara de tar sig så brukar det ta fart...
La Strega
*Glad* biggrin.gif
sköter man dem på samma sätt som tomaterna? (när det gäller omplantering å de?)
habanero
Hej!

Det kanske är lite sent för att få en ordentlig skörd. Scotch Bonnet (chinense) vill ha ordentligt med värme + tid på sig att mogna, men det behöver ju inte betyda att det blir några problem. Jag har haft en del chileplantor ute på balkongen ända till slutet av oktober.

Omnicolor (baccatum) är nog den som mognar snabbast. Tabasco (frutescens) vill också ha det riktigt varmt. Så vi får hoppas på en riktigt fin sommar.

Jag brukar sköta dem på samma sätt som tomaterna. Det brukar fungera fint.

Är ni intresserade, så har jag gjort en liten fröbytarfunktion för oss chile-heads. http://petterssononline.com/seedxchange/se...xchangeopen.php

Hälsningar
Mats
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon