Jag har inte odlat sånt man kan äta förut men i år blir det ruccolasallat, genovese, dill, gräslök, tomat osv.
Nu till min fråga som säkert alla andra vet svaret på...
Jag undrar om man MÅSTE så smörgåskrasse på hushållspapper? GÅr det inte att så i jord så att man får dem i kruka? Växer dem sig större då? Eller är dem bara goda om dem är små som groddar?
Åsa, mälardalen zon 2
30-04-2004, 21:13
Det går utmärkt att så smörgåskrasse(kryddkrasse) i jord i kökslandet, kallväxthus och liknande så det borde även gå utmärkt att så i jord i kruka. Och det går bra att så nu, även utomhus de brukar gå bra att börja så tidigt på säsongen de brukar vara hyfsat köldtåliga.
Och det finns faktiskt även olika sorters smörgåskrasse, jag brukar odla Runåbergs storbladiga smörgåskrasse (Stamm 10) på friland och i kallväxthus, det blir blad som är ca. 10cm långa och ett par centimeter breda. Goda att blanda ner i salladen + lägga på smörgåsen. Låter man några plantor stå kvar så får man frön, jag var inte så snabb att ta bort fröstänglarna så jag har lite plantor i kallväxthuset som är självsådda. (Runåbergs har även krusbladig kryddkrasse/smörgåskrasse)
EmmaGold
30-04-2004, 21:27
Då provar jag det då! Tycker att det ser trevligare ut om man får lite buskiga och yviga örter och kryddor. Ser ju för trist ut med en bit papper och några ynkliga groddar på i fönstret
Nästa år ska jag satsa på Runåbergs storbladiga smörgåskrasse!
Tack för ditt svar
EmmaGold
30-04-2004, 23:55
Förresten... Sår du först i såjord och sedan omskolar eller sår du direkt i planteringsjord?
Åsa, mälardalen zon 2
01-05-2004, 09:12
Jag brukar så direkt utomhus i trädgårdsjorden. I kruka kan du köra med metoden: fyll nästan hela krukan med vanlig jord och toppa sedan med såjord och strössla ut fröna (plantor sådda i jord blir större så du måste inte så fröna lika tätt som man gör när man sår på papper eller bomull).
EmmaGold
02-05-2004, 10:05
Smart! Då får den ju riktig jord när rötterna nått ner dit. Tack för tipset!
MariaS
02-05-2004, 23:23
En annan trevlig variant är somjag har gjort. Jag tog en vanlig lerkruka och köpte modellera. Denna rullade jag till ca 5mm tjocka rullar. Sen vände jag på krukan upp och ner, fäste modelleran i spiral hela vägen ner. Därefter vattnade jag krukan ordentligt och sådde krassefröna i spiralen. Mycket effektfullt istället för papper. Sen har mina barn tagit vid och dessutom målat dessa krukor i olika färger.
MariaS
lisselbo
11-05-2004, 07:29
Köpte på Plantagen en liten plastlåda med galler ovanpå. Man fyller plastlådan med vatten och lägger fröna på galleret. Problemet var bara att en av mina katter tyckte om att slicka på fröna så att dom åkte ihop i en liten hög, men jag löste det lilla problemet genom att ställa krasseodlingen i ett mini drivhus ( oxå köpt på Plantagen), där växer det så det knakar. Behöver inte tänka på någon vattning, duschar bara första gången när jag precis har lagt ut fröna. m.v.h. Marie
Tesa
11-05-2004, 12:36
Jag brukar så smörgåskrasse i grönsakslandet...den blir nog en sådär 60-80 cm hög med en trevligt blågrå nyans på hela plantan, senare får den fina fröställningar... som små pärlband...jätteläckert att ha i buketter t.ex.....och hela kalaset kan man ju äta....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.